Ubeskyttet sex – er jeg gravid?
Hej, jeg er en pige på 16 år.
Jeg har, som overskriften lyder, haft ubeskyttet sex, og nu er jeg hunderæd for at være gravid, da jeg ikke vil have børn nu og er imod abort.
Det skete sidst i august. Min kæreste og jeg havde sex uden kondom, da jeg har hørt så mange fra min klasse, som gør det uden kondom, og som ikke er på p-piller, da fyren bare trækker sig ud inden. Eller hvis han kommer i dem, sidder de bare bagefter og får det til at løbe ud. Men jeg var godt klar over, det var en dårlig idé, det de havde gang i, og at man kan blive gravid så nemt, medmindre det er fordi de ikke har nemt ved at få børn.
Men vi gjorde det to gange uden kondom, hvor han kom lidt oppe i mig, men trak sig ud imens, og så kunne jeg mærke noget løbe ud.
Allerede næste dag tog jeg på apoteket og fik snakket med en af ekspedienterne; hun var super sød, og jeg fik taget en fortrydelsespille cirka et døgn efter samlejet, måske nogle timer over. Jeg har læst, at de virker bedst 12-24 timer efter samlejet, så er lidt bange for, den ikke er så sikker.
Men nu en uge efter er jeg virkelig bange for at være blevet gravid alligevel. Jeg har flere gange haft brunt udflåd, men også hvor det ser ret tykt/cremet ud og lugter. Jeg tror, jeg fik brunt udflåd i mandags og så i går. Jeg havde min mens den 19. august, så jeg håbede, det bare var gammelt blod, men nu hvor jeg har læst en masse om det på nettet, er jeg så bange for, at et æg har sat sig fast. Men jeg vil selvfølgelig tage en graviditetstest den 19. september, da ekspedienten på apoteket sagde, den var mest sikker der.
Problemet er, at jeg ikke skal være gravid nu. Min mor (eller bare min familie i det hele taget) må ikke vide, hvis jeg bliver gravid. Og hvis jeg så er gravid, ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre. Min kæreste var også før lidt imod abort, fordi jeg fortalte, at jeg så det som at dræbe et andet liv og ikke give det chancen for at leve. Men nu, hvor jeg måske er gravid, ønsker han ikke barnet og vil vist helst have, at jeg får en abort, hvis det er.
Så jeg er virkelig splittet, har også grædt meget.
Mit spørgsmål er: Kan det brune udflåd skyldes, at et æg har sat sig fast, eller måske noget helt andet (som en kønssygdom)?
Jeg har helt sikkert tænkt mig at gå til lægen, hvis det anbefales; hellere blive undersøgt og få tjekket op på det, end at gå med et eller andet inde i kroppen. Jeg tager jo også en test den 19. om jeg er gravid, men jeg har bare læst så meget med, at sådan en test ikke altid passer, og at man kan have mens-lignende blødninger, mens man er gravid, og at nogle har haft det og slet ikke har opdaget det, før de skulle føde. Men jeg er ikke overvægtig som sådan; har da fedt på kroppen, men vil tro, jeg kunne se, hvis jeg blev gravid. Jeg tænker bare, hvordan alt det kan lade sig gøre og værst af alt, om det kunne ske for mig det med at blive gravid og stadig få mens-lignende blødninger. Hvad skal jeg gøre, hvis jeg tager en test den 19., og den siger, jeg er gravid, og jeg får mens?
Undskyld den lange besked; jeg er bare virkelig bange, paranoid nærmest. Jeg har virkelig brug for gode råd, især fordi jeg ikke kan gå til mine forældre med det her, da jeg simpelthen ville få så meget skældud.
Ung pige, 16 år

SVAR:
Kære unge pige på 16 år
Jeg er slet ikke i tvivl om, at du er meget nervøs for, om du er blevet gravid. Først og fremmest vil jeg sige, at jeg desværre hverken kan fortælle dig, om du er gravid eller har fået en kønssygdom. Men jeg vil rigtig gerne forsøge at svare på nogle af de spørgsmål, du stiller og give dig nogle råd.
Graviditetstest
Det er helt rigtigt, som ekspedienten på apoteket fortalte dig, at du først kan tage en graviditetstest på det tidspunkt, hvor du vil forvente at få menstruation. En graviditetstest virker på den måde, at den måler et hormon (hCG), og hvis der er en vis mængde af dette hormon, kommer der to streger på testen. Hormonet dannes, når der er en graviditet i gang. Man kan godt tage en test, som viser negativ, selvom man er gravid. Det kan ske, hvis man tager den for tidligt i menstruationscyklussen, og der derfor ikke er nok hormon til at give udslag.
Modsat kan testen ikke vise positiv, hvis den i virkeligheden skulle vise negativ. Når hormonet er tilstede, er man gravid.
Fysiske tegn på graviditet
Nogle kvinder oplever tegn i kroppen på at være gravid. Det kan fx være ømme bryster/brystvorter, kvalme og træthed. Men pas på med at overtolke signaler fra din krop. Nogle morgener kan man jo godt have mindre lyst til morgenmaden, og nogle eftermiddage er man bare træt og vil sove, uden det betyder noget særligt.
Det brunlige udflåd, du beskriver, kan skyldes mange ting. Du har ret i, at der kan komme en lille smule blødning, når ægget sætter sig fast i livsmoderslimhinden, og i andre tilfælde opdager man det ikke.
Kønssygdom
Det er en rigtig god idé at tage til lægen og få lavet et tjek. En af de hyppigste kønssygdomme hos unge danskere er klamydia, og der er ikke nødvendigvis nogle symptomer på, at man har fået den. Til gengæld har den nogle ret alvorlige konsekvenser, hvis ikke den behandles. Man kan som kvinde blive steril, og selvom du i øjeblikket ikke ønsker at være gravid, får du forhåbentlig lyst til det om nogle år.
Hvis du og din kæreste vil fortsætte med at have sex, vil jeg også stærkt anbefale dig at tale om prævention med lægen.
Abort
Når nu din kæreste har ændret holdning til abort, står du ret alene med tvivlen og valget. Det er flot, at du har delt din bekymring med ham, så du ikke er helt alene. Jeg vil opfordre dig rigtig meget til at holde fast i din holdning til ikke at få abort, især fordi du kan fortryde det meget, hvis dit valg bliver taget på baggrund af et pres fra din omverden.
Jeg ved ikke, hvordan din mor/nære familie har det med, at du har sex med din kæreste, men du skriver i hvert fald, at du ikke har lyst til, at de skal vide, hvis nu du er gravid.
Støtte fra familien
Hvis du er gravid, er det en alt for stor ting at stå alene med, og du skal få talt med mindst en af dine forældre om det. Du bestemmer selv, om du vil vente, til du står med en positiv test, eller du allerede nu kan bruge støtte fra dem til at bære dine bekymringer. Uanset hvad, er du under 18 og skal derfor have samtykke fra en af dine forældre til en abort. Hvis du vælger at beholde barnet, vil de opdage det før eller siden – det er usandsynligt sjældent, at man ikke kan se graviditeten på maven, når den vokser.
Hvis du er gravid, kan det måske hjælpe dig at læse artiklen Uønsket gravid – hvad gør du? Der får du hjælp til de mange og svære overvejelser.
Det er rigtig grænseoverskridende at skulle fortælle en ubehagelig ting til sine forældre, men tag mod til dig, og sig det – uanset hvordan det kommer ud – så du ikke skal være alene med de her svære tanker og bekymringer. Jeg tror helt sikkert, dine forældre elsker dig og ønsker at hjælpe dig, når du har det svært.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Og så vil jeg ønske dig det bedste!
Hilsen
Karen Klitlund Børty