Stiv penis og våde underbukser - hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en dreng på 17, som har problemer, når jeg ligger i sengen med min kæreste. Jeg får ret let stiv penis og samtidig våde underbukser. Det er et meget stort problem, da hun som mange andre vil vide, hvad der er nede i en drengs bukser, men da jeg er våd, er det akavet og pinligt for mig. Hun ved godt, jeg bliver våd, men jeg vil helst ikke snakke med hende om det.

Jeg har onaneret ret ofte i et par år, og min forhud bliver let trukket tilbage, tænker på om det kan have skabt problemet?

Og som mange andre drenge får jeg stiv penis, jeg får det dog meget tit og på dårlige tidspunkter. Det sker mest, når jeg sidder ned eller ligger ned. Når jeg og min kæreste ligger i sengen, er det jo ikke så fedt for hende, at jeg ligger og "prikker" til hende...

Hva skal jeg gøre?

Jens, 17 år

SVAR:

Hej Jens

Tak for dit brev, som jeg har tænkt meget over. Jeg vil gerne starte med at snakke lidt om dit forhold til onani. Onani er ikke farligt, så vidt jeg ved, kan det ikke give fysiologiske problemer, som du der beskriver. Men hvis du skal have mere præcis besked, må du kontakte din egen læge.

Det er i tankerne, det foregår

Problemet med onani findes på tankeplanet – hvad har du i tankerne, når du onanerer? Inden du onanerer? Dette kan på sigt godt gå ind og forstyrre din seksuelle oplevelse af den kvinde, du elsker. Sex er en stor ting. Det er den eneste ting, vi gør, som forener det fysiske, vore følelser og det åndelige. Når du onanerer, reducerer du sex til noget, der kun er fysisk og meget ofte kan der være tilknyttet ret kedelige eller nedværdigende tankebilleder. Når du onanerer kommer sex lettere til at fylde meget på uheldige tidspunkter – fx når du keder dig i skolen eller i bussen. Ved at afholde dig fra onani begrænser du dine seksuelle tanker til deres rette plads.

Find "slukknappen" og få mere kontrol

I vore dag lyder det nærmest som om folk tror, det er umuligt at holde op med at onanere. Fordi rejsning ikke er direkte under viljens kontrol, tænker man, at det ikke er noget, der kan eller skal styres. Men kroppens funktioner kan sagtens styres indirekte.

Du synes, det er rigtig ubehageligt, at du bliver stiv og våd i bukserne, og du har bestemt ikke lyst til at tale med din kæreste om det. Prøv at lægge mærke til, hvornår du får rejsning, og først og fremmest hvilke tanker, der er forbundet med det. Du vil opleve, at du på et tidspunkt har et valg – senere bliver det sværere at vælge. Du kan så øve dig i at finde ”slukkende” tanker. I starten er det svært, men efterhånden vil du opleve, at ”øvelse gør mester”, og at det er fedt at være i kontrol.

Flyt fokus, når I er sammen

Nu kan jeg ikke læse det helt præcist, men det lyder som, du er en fyr, der har den holdning, at du gerne vil vente med at have sex, til du er blevet gift. Det tager jeg hatten af for. Virkelig flot. Derfor vil jeg også gerne fraråde jer at ligge i sengen sammen. Find simpelthen på noget andet at foretage jer. Når man er ung, så har man næsten altid stærke seksualdrifter, men i det lange løb, er det jeres venskab, der skal holde livet igennem. Ved at vente med sex, får I mulighed for at lære hinanden at kende på mange forskellige måder. Find ud af om I har de samme holdninger, interesser værdier…osv.

Håber at mit svar giver mening for dig.

Venlig hilsen

Tove Larsen