Sprang p-pille pausen over men har symptomer på menstruation
Hej
Jeg tager p-piller (Malonetta) og har en god regelmæssig rytme. Samtidig er jeg i et fast forhold. Jeg sprang min pause over pga. nytår, men oplever nu 1 uge og 4 dage inde i næste pakke, at min mave er meget oppustet, min fordøjelse giver mavesmerter, og jeg får bumser – hvilket er typiske tegn for min menstruation.
Selvom jeg er på p-piller, kan kroppen så godt efterligne en rigtig menstruations symptomer, når man springer pausen over? Jeg synes, det samme var gældende for mit normale tidspunkt for ægløsning – lidt udflåd og få mavesmerter, selvom jeg godt ved, p-piller forhindrer ægløsning.
Mvh R, 21 år

SVAR:
Kære R
Tak for dit spørgsmål til brevkassen.
Normal reaktion
Du skriver, at du er på p-piller og i forbindelse med nytåret valgte at springe en pause over. Nu har du så haft en periode med mavesmerter, bumser og oppustethed. Du spørger, om dette er normalt. Det korte svar er: Ja, det er helt normalt! I indlægssedlen på den type p-piller, du anvender, er mavesmerter, oppustethed og luft i maven samt acne (uren hud) nævnt blandt de hyppigste bivirkninger. Når man er på p-piller, har man ganske rigtigt ingen naturlig cyklus. Hvis pillerne tages korrekt, har man ikke ægløsning, og den blødning, der kommer i p-pillepausen, er kunstig.
Helt ok at springe pausen over
Der er ikke noget galt i eller farligt ved at springe en pause over og fortsætte direkte på den næste pakke. Dog vil en del opleve at pletbløde af og til og særligt i den periode, hvor pausen skulle have været.
Læs evt. mere i vores artikel Info om p-piller.
Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål. Hvis ikke er du velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner fra
Louise