Snart 15 år – hvornår kommer min mens?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 14 år og snart 15. Jeg har læst mange af jeres artikler men har stadig nogle spørgsmål.

Jeg fik udflåd sidste efterår; det var ikke meget, men det var der. Jeg kan huske, at sidste år omkring jul og i marts i år begyndte der at komme mere udflåd. I år i september fik jeg lidt lysebrunt udflåd i et par dage, så jeg tænkte, at jeg snart fik min menstruation, men nej.

Min mor fik det, da hun var 14 et halvt. Jeg er snart 15. Jeg synes, det er mega træls, at jeg ikke har fået min endnu, for alle pigerne fra min klasse har nemlig ...

Hilsen en pige med et meget mærkeligt ønske

SVAR:

Kære pige

Mange tak for dit spørgsmål.

Normalt ikke at have fået mens

Jeg kan sagtens følge dit ønske! Det er nemmest at være som de andre i klassen, og derudover er der jo også noget kvindelighed i det. Sådan rent lægeligt set er det normalt at få menstruation på et tidspunkt mellem 9 og 18 år. Alderen afhænger i særlig grad af de gener, du har med dig – altså hvornår din mor og bedstemødre fik menstruation. Ud fra det du fortæller, tror jeg, det kommer i løbet af det næste halve år. At du har haft blodigt udflåd (brunt udflåd er blod, der har ligget i livmoderen) kunne godt tyde på, at alt er som det skal være – det tager bare lidt tid om at komme i gang.

Smerter skal undersøges

Umiddelbart lyder det til, at du er helt normal – altså at der ikke er en sygdomsmæssig årsag til, at du ikke har fået menstruation endnu. Men hvis du går og får ondt i maven i perioder, skal du gå til læge og  blive undersøgt, for nogle få kvinder har menstruation, men bløder det bare ikke ud, og så får de ondt i maven.

Jeg håber, du kan væbne dig med lidt tålmodighed – det skal nok komme.

Venlig hilsen
Lisbet Gonge Due