Brunt udflåd med blod i – hvorfor kommer det?
Hej
Jeg er 14 år, og har nu for anden gang i min seneste menscyklus oplevet ildelugtende brunt udflåd blandet med blod. Første gang kom det 14 dage efter min menstruation (her tænkte jeg, at det måske kunne have noget med ægløsning at gøre) og nu anden gang er det nu 26-27 dage inde (jeg er ikke sikker på om det bare er starten på en menstruation, i hvert fald ikke en almindelig start så).
Jeg har haft min mens i over 1 år, og den har været nogenlunde regelmæssig indtil nu. Jeg håber, I har et svar på, hvad der måske kunne være grunden til, at jeg oplever dette.
Tak.
L, 14 år

SVAR:
Kære L
Tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, at du er opmærksom på din krop og undrer dig, når noget ikke er, som det plejer at være.
Du har styr på det
Det lyder, som om du allerede har ret godt styr på, hvordan din krop fungerer. Som du selv skriver, kan den lille blødning, du har oplevet, sagtens skyldes din ægløsning.
Brunt udflåd er blod
Det brune udflåd skyldes gammelt blod fra livmoderen, som kroppen renser ud. Sådan noget gammelt blod kan godt have en lidt speciel lugt.
Uregelmæssig mens
For unge kvinder som dig, er det helt normalt, at menstruationen kan være lidt uregelmæssig, og små pletblødninger er faktisk heller ikke unormale. Læs mere om det i vores artikel Den første menstruation.
Pletblødninger og ildelugtende udflåd kan naturligvis også være tegn på mere alvorlige tilstande, men i din alder er det meget usandsynligt.
Tal med din mor
Hvis du fortsat er bekymret, kan du tale med din læge om det. Det kan også være, du kan få din mor til at hjælpe dig med at vurdere, om det du oplever, ser normalt ud.
Jeg håber, du synes, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers skriver du bare igen!
Kærlig hilsen
Johanne