Snakker i søvne om en anden fyr end min kæreste - hvorfor?

Vis spørgsmål

Jeg ved ikke, om det er herinde, jeg kan spørge. Men jeg snakker i søvne en gang imellem, og der har jeg åbenbart sagt et par gange, at jeg skal holde noget hemmeligt for min kæreste, med en der hedder Kasper. (En jeg mødte, som jeg har skrevet og set over cam, før jeg kendte min kæreste).

Men jeg mødte først ham (Kasper) første gang i sommerferien. Han vil gerne have noget med mig, men jeg vil ikke. Men efter han har prøvet at ødelægge vores forhold, mig og min kærestes, så har jeg snakket i søvne om, at jeg sammen med ham (Kasper) skal holde noget skjult over for min kæreste. Som om jeg har lavet noget med ham, men det har jeg jo ikke og vil hellere ikke.

Jeg ved ikke, hvorfor jeg snakker om det, da jeg ikke kan lide Kasper overhovedet. Det gør det ikke bedre, at jeg får det af vide af min kæreste, når han har hørt det. Det er ikke meget, men det er sket 2-3 gange, tror jeg. Jeg ved virkelig ikke hvorfor.

vh K, 17 år

SVAR:

Kære K

Tak for din mail til AdamogEva.dk, hvor du skriver, at du oplever problemer med, at du snakker i søvne om Kasper, selvom du ikke ønsker det. I din mail stiller du ikke rigtig et spørgsmål, så det er lidt svært for mig at give dig et svar. Derfor vil jeg i stedet kommentere på det, du skriver til os.

Man kan ikke kontrollere sine drømme

For det første vil jeg sige til dig, at du ikke skal have det dårligt over at drømme de ting, du gør. Man bestemmer ikke selv indholdet af sine drømme, og de betyder oftest ikke noget. Man drømmer tit ting, som ikke rigtig giver mening eller som man ikke forstår, hvorfor man drømmer. At du drømmer om Kasper og kommer til at snakke om ham i søvne, betyder altså ikke noget. Du skal ikke bebrejde dig selv, at du drømmer det, du gør. Det betyder ikke, at du kan lide ham, eller at du holder noget skjult sammen med ham.

Drømmene kan fortælle dig noget vigtigt

Samtidig med at drømme ofte ikke betyder noget, kan de af og til fortælle én noget vigtigt. Nogle gange kan drømme fortælle en noget om en bekymring, som man går rundt med, som man slet ikke er klar over. Selvom der måske ikke er en reel fare for, at Kasper får lov til at ødelægge dit forhold til din kæreste, kan det være, at din drøm fortæller dig, at du frygter netop dette. Det kan også være, at du frygter, at noget helt andet får lov til at ødelægge jeres forhold, og at det bare bliver konkret ved tanken om Kasper som det, der truer jeres forhold. Måske kan det være derfor, du drømmer om Kasper – fordi du er bange for, at han eller noget andet kan få lov til at ødelægge dit forhold til din kæreste.

Se på det som en ’tillids-øvelse’

Det er helt forståeligt, hvis din kæreste ikke synes, at det er specielt rart at opleve, at du snakker i søvne om en anden dreng. Derfor synes jeg, at I skal tage en snak om, at det ikke betyder noget, og du skal fortælle ham, at du ikke holder noget hemmeligt for ham. Din kærestes opgave er herefter at stole på dig og det, du forklarer ham. Derfor kan I se det, I oplever, som en lille ’tillids-øvelse’. Senere i jeres forhold vil I nemlig også opleve, at det er vigtigt at stole på hinanden.

Lad ikke nogen forsøge at ødelægge jeres forhold

Du skriver i din mail, at Kasper har prøvet at ødelægge jeres forhold. Det skal du ikke finde dig i, og det er vigtigt, at du siger fra. Dit forhold til din kæreste er noget du og din kæreste skal passe på sammen, og I skal ikke lade andre ødelægge det for jer. Jeg synes, at det er rigtig tarveligt af Kasper at prøve at ødelægge jeres forhold – det skal du ikke finde dig i.

Tag en snak med din kæreste om problemet og vis ham eventuelt mit svar. Jeg er sikker på, at I nok skal finde ud af det.

Kærlig hilsen Niels Peter Nielsen