Smerter i skedeåbningen efter fingersex – går de væk igen?
Jeg er en pige på 16, som har haft ondt i mit underliv lidt tid nu. Det startede egentlig bare med en kløen dernede, men tror det var fordi jeg barberede mig dernede. For da hårene var længere ude igen, stoppede det.
Men i går vågnede jeg med knopper i den ene side på mit lår helt inde ved underlivet. Det ene blødte lidt, så nu er det et ar; de andre ligner bumser eller noget hudafskrabning. Men det gør bare ondt at have underbukser på. Havde sidste skoledag dagen inden, de kom, så ved ikke, om jeg har ridset mig på noget.
Men i går fik jeg finger af en dreng. Det var rart i starten, men han blev så voldsom, at det gjorde virkelig ondt, så jeg sagde, han skulle stoppe. Vågner så op til, at jeg har noget brunt udflåd i mine underbukser. Og resten af dagen i dag har jeg haft så ondt i min skedeåbning. Jeg kan ikke engang hive mine skamlæber lidt fra hinanden, uden det gør ondt eller tørre mig ordentligt efter toiletbesøg.
Skal jeg være bekymret, både for at have ondt efter finger og de knopper, jeg har fået?
Hilsen den 16-årige pige.

SVAR:
Kære 16-årige pige
Intimbarbering
Det er helt rigtigt, at intimbarbering kan give røde knopper, som ofte klør. Hvis man undgår at barbere sig, slipper man for det.
Hvis du gerne vil fortsætte med barbering, er det vigtigt med en god skraber. Du skal også bruge enten barberskum eller rindende vand, og barber altid med hårene. Brug en olie eller creme efter barbering – gerne flere gange de næste par dage. Undgå også at have stramt tøj på dagen efter barbering.
Røde knopper
De røde knopper kunne godt være fra dengang, du barberede dig. Jeg ville købe en god, fed og uparfumeret creme til at smøre på og samtidig holde pause med barbering.
Hvis man kommer til at klø på huden efter barbering, kan disse knopper opstå. Det gør ondt og er ikke rart. Men de går væk igen.
Hvis de ikke går væk efter en uge, vil jeg foreslå, at du går til læge for at få det tjekket.
Ondt i skedeåbningen
I forhold til dine smerter efter petting – altså at få fingeren op i skeden – så skal det nok gå væk igen. Selve smerterne i skedeåbningen og ved kønslæberne skal nok forsvinde, men det lyder ikke til at have været en rar oplevelse for dig. Derfor er det en god ide, at du selv bliver opmærksom på, hvor dine grænser er.
Petting hører med i det intime og nære rum, hvor det er vigtigt, at det er en partner, man er tryg ved. Hvor man kender hinanden godt og ved, at man kan være sårbar. Det var godt, du kunne sige fra, når du syntes, det blev for meget, men overvej om du skal sætte din grænse før næste gang.
Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål eller ønsker uddybning af noget.
Kærlig hilsen
Hannah Rosendal