Hvordan undgår jeg smerter ved samleje?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva, jeg skriver til jer, da jeg godt kunne bruge lidt hjælp og rådgivning, på et måske lidt lille problem, men som stadig er vigtigt for mig.

Sagen er den, at jeg er en 16-årig pige, der har en rigtig rigtig dejlig kæreste, der også er 16. Vi har været sammen i et års tid og været seksuelt aktive i nogle få måneder. Dog ikke enormt mange gange. Jeg har egentlig altid følt mig tryg, da han altid har spurgt mig så mange gange, om jeg var helt sikker på, jeg havde lyst og altid sagt, at jeg skulle sige stop lige så snart, jeg ikke ville mere, og det har altid været meget forsigtigt.

Vi er også i et helt fantastisk forhold. Vi kan lave alt muligt sammen, og vi holder så utroligt meget af hinanden, altså jeg elsker ham virkelig. Han er også ret populær og har ret mange beundrere, der synes han er pæn, hvilket gør, at jeg selvfølgelig føler lidt ekstra for, at han virkelig “gider mig”.

Men selvom jeg har været klar alle de gange, vi har været sammen, kan jeg alligevel blive lidt i tvivl. Jeg synes simpelthen, det gør så ondt, stadig efter nogle få gange. Jeg gør altid mit bedste for at skjule det og kigger op i luften og klemmer hænderne sammen, men jeg synes det gør så ondt, og bagefter føles det bare, som om man er blevet slået. Jeg bliver også altid ramt af en eller anden nervøsitet lige inden, selvom jeg jo gerne vil, og bagefter har jeg det altid så mærkeligt. Som efter en meget meget voldsom tur i en forlystelse, hvor alle tanker bare kører rundt. Jeg kommer til at tænke på min barndom, på mig selv, på min krop og bliver helt overvældet af følelser, så jeg nogle gange får det, som om jeg skal græde.

Jeg ved virkelig ikke, om jeg bare er umoden, eller om der er noget galt med mig, eller om jeg i virkeligheden måske ikke er helt så klar, som jeg tror? Jeg får ikke en dejlig følelse, andet end at jeg selvfølgelig rigtig godt kan lide ham. Hvad skal jeg gøre, for at det bliver nemmere?

Mvh 16-årig pige

SVAR:

Kære unge og skønne kvinde

Tak for dit spørgsmål her i brevkassen! Du spørger ind til noget virkelig vigtigt, og jeg har tænkt længe over mit svar til dig. To ting springer mig i øjnene:

1) Hvordan undgår jeg smerter ved samleje?

Det lette svar er at opfordre dig til at tale med din kæreste om, hvad du synes er rigtig dejligt. Hvor han kan røre ved dig, så du bliver ophidset og får lyst til at være sammen med ham. Det er nemlig i forspillet, din krop gør sig klar til samleje. En af de ting der sker i kroppen er, at du bliver fugtig i skeden, så det ikke gør så ondt, når penis føres ind. Det kan du læse mere om i vores leksikon: Forspil. Hvis du ikke kan blive fugtig nok, er det muligt at købe glidecreme på apoteket.

Det kan også handle om, at du ikke har været seksuel aktiv så længe, og derfor ikke er vant til at blive berørt i skeden. Det kan resultere i, at din skede trækker sig lidt sammen, fordi du ikke slapper af.

Det sidste jeg vil nævne er, at du kan have en infektion i skeden, som giver dig smerter ved samleje. Det må du til læge for at blive undersøgt for.

2) Måske er jeg slet ikke så klar, som jeg troede

Jeg bliver ked af at læse, at du forsøger at skjule overfor din kæreste, at det gør ondt og ikke er rart for dig. Det er ikke meningen med sex. Sex er en gave, som vi skal åbne med glæde. Vi skal pakke den op sammen med den, vi vil dele vores allermest intime dele af vores krop og vores allerinderste tanker med. Du kommer ikke tættere på en person end den, du har sex med. Selvfølgelig bliver gaven pakket op med forventning, spænding og måske nervøsitet, men det skal være positive følelser for at det bliver godt og dejligt for begge. Du kan læse mere om det i vores artikler Sex og følelser og Værd at vente på.

Jeg bliver glad for at læse, at din kæreste er sød, spørgende og forsigtig. Du fortæller, at I har rigtig meget sammen – også udenfor sengen. Det er jo fantastisk! Jeg vil opfordre dig til at mærke grundigt efter, om du er helt klar til sex. Bagefter skal du dele dine tanker og overvejelser med din kæreste. Som du beskriver ham, vil han helt sikkert forstå dig. Måske er han også lidt i tvivl?!? …

Du kan også læse vores artikel 10 gode grunde til at vente med sex og se, om der er nogle af de grunde, du genkender og er enig i. Eller I kan læse artiklen sammen og diskutere, hvad I selv mener. Det er også en god måde at lære hinandens holdninger og meninger til vigtige emner at kende på.

I deler mange andre ting sammen og kan sagtens udvikle jeres forhold uden for sengen. Når I så engang i fremtiden er klar til at have sex med alt, hvad det indebærer, kan I åbne gaven igen og nyde det, mens I ser hinanden i øjnene i stedet for at se op i loftet.

Du er ung og har derfor ingen grund til at skynde dig med sex. Der er en masse andre fantastiske ting at lave sammen som kærester. Måske kan I hente ideer og inspiration i vores artikel Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.

Du er skøn, fordi du tør stille spørgsmålstegn ved, om du nu har truffet det rigtige valg. Dit liv er dit, det er dig der bestemmer – også selvom det betyder, at du måske må trække lidt i land igen. Jeg håber, du vil tænke grundigt over det. At du finder ud af, hvad der er rigtigt for dig – og at du vil tale med din dejlige kæreste, så I sammen finder den bedste løsning for jer.

De bedste tanker
Helle