Slog han op, fordi jeg har været for stresset og presset?
Hejsa, ved godt dette ikke helt er et spørgsmål, men ...
Den anden dag havde mig og min kæreste aftalt, at vi skulle hænge ud. Han opførte sig dog meget anderledes og fortalte mig, at han havde været meget forvirret. Lige da han sagde de ord, smuldrede mit hjerte. Det endte med, at vi snakkede i en time og kom frem til, at det var slut.
For mig var det helt ud af det blå. Jeg begyndte at græde, og han begyndte at græde. Jeg har aldrig grædt så meget.
Jeg tror, at grunden til vi slog op, er fordi jeg har været utroligt presset og stresset pga. en masse med mine forældre, og jeg har ikke turdet sige det til nogen udover ham. Føler jeg har ladet det gå for meget ud over ham, hvilket han også sagde. Men jeg føler også, at det ikke er mig, han har mistet følelser for, men den utroligt stressede og pressede pige jeg har været de sidste to uger.
Jeg vil mere end noget andet finde sammen med ham igen. Ved bare ikke hvordan, hvornår, eller om det er det rigtige. Jeg elsker ham virkelig højt, og han gav udtryk for det samme. Jeg vil bare gerne skrue tiden tilbage.
Kærligste hilsner S, 15 år

SVAR:
Hej S
Det gør mig ondt at høre, hvordan du er helt knust, efter din kæreste og du har slået op. Selvom det er en fælles beslutning, I har truffet, kan det stadig godt gøre ondt. Jeg vil gerne give dig nogle af mine tanker med på vejen.
Du er et helt menneske
Du er ikke to personer, men én person. Derfor er den stressede-og-pressede-dig også dig. Den side af dig vil du komme til at vise flere gange i dit liv. Det er derfor vigtigt, at den person du er i et forhold med, også kan rumme den side af dig.
Når man er i et forhold, må man vælge, om man vil gå sammen eller hver for sig. Man kan ikke nøjes med at gå ved siden af hinanden, for det er kun venner, der kan det. Det er altså enten det hele eller intet.
Det er derfor vigtigt at bruge kæresteperioden på at finde ud af, om man vil gå sammen eller ved siden af hinanden.
Jeg kom til at tænke på bryllupssalmen: I blev skabt som mand og kvinde. I vers 3 lyder det sådan her:
Egen byrde skal I bære,
så den anden slipper fri,
men er byrderne for svære,
skal I stå hinanden bi,
den, som intet bærer på,
visner som det golde strå.
Det er altid godt at kommunikere med hinanden, som det også lyder til, at I har gjort. Det var helt rigtigt af dig at fortælle ham, hvad der forgik inde i dig og i din familie.
Kæreste eller psykolog
Når du skriver, at du har brugt ham meget til at vende situationen om dine forældre, får jeg den tanke, om han måske udfyldte rollen som psykolog for dig.
Det er aldrig let at finde grænsen mellem at fortælle, hvad der er på spil, og så bruge nogen som psykolog. Det er en grænse, man må øve sig i at finde. Pas derfor på ikke at bruge ham som din psykolog, men det er selvfølgelig okay at fortælle, hvad der er på spil.
Jeg vil gerne henvise dig til Børnetelefonen (tlf. 116 111) som du kan skrive eller tale med om din familiesituation. Det er gratis, og du kan være anonym.
Hvis du og din ekskæreste gerne vil være sammen igen, men han ikke lige ved, hvordan han skal agere i det, er han velkommen til også at skrive til vores brevkasse og få nogle råd med på vejen.
At finde sammen igen
Om I skal finde sammen igen senere, må tiden vise. Lige nu kan du udnytte, at du har alenetid og kan fordybe dig i dig selv og den situation, du omtaler. Jeg ved, det kan være svært lige pludselig at skulle stå alene, men jeg vil foreslå dig at se det som en gave. Et pusterum, hvor du kan fordybe dig og komme på benene igen. Når du kommer på den anden side, kan I jo prøve at finde ud af, om jeres veje skal flette sammen igen.
Når der kommer en “fredsperiode” med ro på, kan I tale om, hvordan I vil tackle sådan en situation anderledes, hvis I finder sammen igen.
Jeg ved godt, det ikke er præcis det, du spørger om, men jeg synes alligevel, du skal læse det her svar, som også omhandler kærestesorg: Hvordan kommer jeg godt videre efter kærestebrud?
Du kan snakke med Gud
Jeg er kristen og vant til at tale med Gud om tingene. Det oplever jeg som en stor hjælp. Derfor spørger jeg: Har du prøvet at bede til Gud for din ekskæreste? Du kan også sige Gud tak for, at din ekskæreste ville lytte til dine tanker og fordi han giver udtryk for, at han stadig elsker dig.
Du kunne også bede om, at Gud må være hos dig, når du er presset og stresset, så du kan være den bedste version af stressede-og-pressede-dig.
Og hvad med dine forældre? Måske de også kunne bruge Guds vejledning, og at du beder for dem.
Jeg ønsker dig alt godt!
Louise Neesgaard