Skal vi blive kærester, selvom jeg er usikker på mine følelser?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er begyndt at få et mere-end-venner-men-ikke-kærester-forhold. Jeg er usikker på, om jeg kan lide hende og har været meget i tvivl. Jeg ved ikke, om jeg er desperat, eller om jeg savner noget fysisk kontakt som dette.

Vi er gode venner, og jeg ved, hun godt kan lide mig, men jeg kan simpelthen ikke afgøre med mig selv, om jeg skal fortsætte med at skabe et kæresteforhold eller ej. Jeg har bedt til Gud om tegn/svar, men kan ikke rigtig opfange noget.

Det er rart med den fysiske kontakt, men jeg ved ikke helt, om jeg er der følelsesmæssigt. Jeg hviler godt i mig selv og kan egentlig godt lide at være single. Min usikkerhed får det hele til at svinge. Når jeg tror, jeg skal tage skridtet videre, er det, som om der er noget, der stopper mig fra at gøre det. Jeg har snakket med en af mine venner om det, og han sagde: “Alt godt kommer til den som venter.” Disse ord taler til mig, men lige nu ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre.

W, 18 år

SVAR:

Kære W

Tak for dit spørgsmål og din ærlighed. Det er absolut første skridt i den rigtige retning.

Din tvivl er måske svaret

Du skriver, at du er i tvivl, om du skal gå videre med pigen. Jeg tænker, at det lige præcis er svaret på dit spørgsmål. Jeg tror, at hvis det var meningen, at I skulle være sammen nu, så ville du vide det. Du ville ikke være i tvivl så tidligt i forholdet, som du er nu. Det kan sagtens være, at den tvivl bliver til vished hen ad vejen, når I lærer hinanden bedre at kende. Men det er min overbevisning, at I skal holde jer til venskab indtil videre og lære hinanden at kende på den måde. Både for din skyld, men i virkeligheden meget for hendes skyld.

Fysisk nærhed er ikke nok

Jeg tænker ikke, hun har brug for at gå dybere ind i et forhold, så længe du er så meget i tvivl, som du er lige nu. Det kan næsten kun føre til problemer og hjertesorg, og det synes jeg ikke, du skal tage hende igennem.

Selvfølgelig er det fristende med det fysiske, og det i sig selv kan nemt gøre, at man tager en beslutning om at gå videre, men det kommer aldrig til at være nok, hvis ikke forelskelsen er der. Og når først det fysiske kommer til at fylde i forholdet, bliver det ikke ligefrem nemmere at lære hinanden bedre at kende. Og det bliver da slet ikke nemmere at skulle afslutte det igen, fordi tvivlen stadig fylder for meget.

Måske kan de her artikler give dig nogle værdifulde input til dine overvejelser:
Et trin ad gangen er det mest sikre
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Derfor lader jeg Gud bestemme

Vær venner og vær ærlig

Mit svar til dig er derfor, at du skal holde det på et venskabsniveau, være helt ærlig over for hende mht. dine følelser for hende: At du både holder af hende, og at du er i tvivl, om du er forelsket. Og at du gerne vil være venner og se, hvor det tager jer hen over tid.

Det kan være svært at være så ærlig, men det er for mig at se det rigtige at gøre, og jeg tror, hun vil have respekt for det. Hun bliver måske ked af det i første omgang, men jeg tror, hun vil kunne forstå og påskønne, at du ikke bare kaster både dig selv og hende ud i noget, som du dybest set ikke er sikker på.

Tal fortsat med Gud

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Jeg var glad for at læse, at du lægger dit liv og denne sag over til Gud – bliv ved med det. Måske taler han ikke til dig gennem en følelse af sikkerhed men gennem en følelse af tvivl.

Guds fred!

De bedste hilsner
Eva