Skal jeg slå op med min kæreste, fordi jeg ikke føler noget?
Jeg føler tomhed hver dag. Jeg har haft svært ved at græde, og normalt er jeg så følsom, at jeg kan græde over, hvor meget jeg elsker min kæreste. Jeg har endelig sagt til min kæreste, at jeg har brug for gå til psykolog. Det lettede lidt, men nu græder jeg hver dag og er mere følsom end nogensinde før. Jeg har været hos læge, og hun vurderede, at jeg har moderat depression og stress.
Generelt har jeg meget svært ved at mærke mine følelser. I forhold til min kæreste kan jeg ikke mærke den varme følelse eller gnisten. Så når vi ikke er sammen, har jeg meget negative tanker og bliver i tvivl om, at vi skal være sammen. Men der er ingen, jeg hellere vil være sammen med end ham. Jeg har også nedsat sexlyst.
Jeg får dårlig samvittighed og skyldfølelse over, at “jeg ikke er mig selv” og ikke kan mærke mine følelser som før.
Jeg tror, min depression og stress er primært udløst af corona-restriktionerne. Nu ser jeg de samme fire vægge i min et-værelses kollegiebolig. Online-undervisningen er meget demotiverende. Faktisk ved jeg ikke, hvad der gør mig glad længere, udover at komme ud af min lejlighed for at få luft og se noget andet.
Vi skal flytte til en to-værelseslejlighed snart, og det har jeg ventet længe på. Men det påvirker mig også, at vi ikke har styr på, hvor tingene skal stå.
Jeg ved ikke, om jeg skal blive i forholdet eller have en pause eller noget helt andet?
Kvinde, 22 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære kvinde
Tak for dit brev. Du fortæller om både dine personlige vanskeligheder og om de vanskeligheder, rigtig mange både unge og ældre oplever i disse tider med corona, hvor mange kun har sparsom kontakt med andre.
Depression er en sygdom
Som jeg læser dit brev, er dine personlige problemer dog det alvorligste. Ud fra din beskrivelse har du klart en depression. Du giver en god beskrivelse af, hvad man oplever under en depression. Du nævner, at du føler tomhed, er nedtrykt, har svært ved at mærke dine følelser, græder dagligt, oplever dårlig samvittighed og skyldfølelse, har ingen energi, intet overskud, ingen lyst, herunder sexlyst m.m.
Du skriver også, “at du ikke er dig selv”, og det har du helt ret i, for du har en depression, som gør dig syg, så du netop ikke er dig selv.
Du kan blive rask igen
Depression er en sygdom, som det kræver hjælp at komme ud af. Det er godt, at du har talt med din læge og er blevet henvist til psykolog. Jeg håber, du snart kan begynde forløbet hos psykologen. Hvis du ikke i løbet af få uger oplever, at du begynder at få det bedre, kan det være en god ide at tale med din læge igen, om du har brug for yderligere behandling. Det vigtige er, at du snarest muligt får det godt igen. Der er heldigvis god behandling at få.
Hvis du bliver fyldt af tanker om, at alt er helt håbløst, og du ikke ser nogen vej frem, så må du love mig at tale med nogen om det med det samme.
Hold fast ved din kæreste
Jeg synes bestemt, du skal holde fast ved din kæreste, som du indtil nu har været meget glad for. Du har haft varme følelser for ham, og det tror jeg, du kan få igen, når du bliver rask.
Det lyder også, som om din kæreste gerne vil støtte dig alt det, han kan. Og det er guld værd at have en sådan støtte, når man er syg af en depression.
I kan prøve sammen at læse lidt om depression fx på sundhed.dk. På den måde får I begge større kendskab til og forståelse for, hvad en depression er.
Opsøg lyspunkter
Mens du har en depression, er det ekstra vigtigt, at du kommer ud at gå hver dag – så vidt det er muligt. Det kan din kæreste også være med til at støtte dig i.
Det er et lyspunkt, at I skal flytte i ny og større lejlighed. Det giver nye rammer og lidt mere plads. Lige nu skal du dog være opmærksom på, at selv meget små ting kan virke meget belastende på dig. Lav evt. en aftale med din kæreste om, at I indretter jer lidt foreløbigt her ved flytningen. Når du om et par måneder forhåbentlig bedre kan overskue det, kan I så tage fat på at indrette lejligheden, som I gerne vil.
Her og nu vil jeg ønske dig rigtig god bedring. Depression kan heldigvis behandles, og jeg håber, du må få en god og effektiv behandling.
Med venlig hilsen
Inge Munk Møller