Skal jeg også i behandling for gardnerella-infektion?
Min kæreste fik stillet diagnosen bakteriel vaginose med positiv dyrkning af gardnerella. Hun blev behandlet med antibiotika. Hendes læge siger, jeg skal behandles, mens min egen læge siger nej.
Hvad gør jeg?
M, 28 år

SVAR:
Hej M
Tak for din henvendelse.
Du skal ikke behandles
Det er selvfølgelig lidt forvirrende at få modsatrettede informationer. Jeg vil gøre det kort: Du behøver IKKE behandling. Bakteriel vaginose er ikke en smitsom kønssygdom.
Der er altid bakterier i skeden
Bakterier i skeden er helt normalt. I kvinders skede lever normalt primært mælkesyrebakterier, men hos kvinder med bakteriel vaginose er der overvækst af nogle andre bakterier (anaerobe bakterier). De anaerobe bakterier er ufarlige, men er med til at give gener i form af øget mængde hvidligt/gråligt udflåd, som også kan være lidt ildelugtende (fiskelugt). De anaerobe bakterier giver ikke symptomer på penis.
Et par gode råd
Man anbefaler normalt at undlade samleje, indtil symptomerne er væk.
Man kan forebygge, at det kommer igen ved at bruge kondom.
Jeg kan anbefale at læse mere om bakteriel vaginose i Patienthåndbogen på sundhed.dk.
Mvh Morten