Skal jeg lade være med at snakke med mine forældre om alt?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva. Tak på forhånd:)

Jeg har nogle forældre, som vil gøre alt for mig, og derfor søger jeg også hjælp hos dem. Snakker med dem om det meste osv. Men her på det sidste har jeg haft nogle kæresteproblemer.

Jeg har for nogle uger siden slået op med mine kæreste. Han – ifølge mine forældre – mistede interessen, og han gad mig ikke mere. Det fik mig til at slå op. Først snakkede jeg rigtig meget med mine forældre om det. De sagde, han havde mistet interessen, og jeg skulle slå op med ham. Men lige nu føler jeg bare, det var den forkerte beslutning.

Jeg kan bare ikke finde ud af, når en dreng siger, han har travlt. Om han faktisk har travlt eller på en indirekte måde siger, at han ikke gider en. Jeg ved heller ikke nu, om det er så smart at blande sine forældre ind i sådan noget! Måske skal jeg prøve at lytte mere til mig selv og så tænke mere over de råd, jeg får, før jeg bare bruger dem.

Det endelige problem: Skal jeg prøve at spørge min mor noget mere om råd, da min far altid kommer med de meget enkle og bratte råd. Om jeg skal lade være med at snakke med dem om alt? Hvordan jeg skal blive bedre til at tackle problemer angående mig selv, og hvis jeg søger hjælp hos mine forældre.

Håber, I kan hjælpe;))

Mvh Mig, 15 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære du

Jeg kan fornemme ud fra dit spørgsmål, at du er en pige, der tænker meget over tingene og gerne vil tage de rigtige og gode beslutninger – både for dig selv og for andre.

Dine forældre vil dig det bedste

Det er dejligt at høre, at du har et godt forhold til dine forældre, og jeg synes bestemt, du skal fortsætte med at spørge dem til råds. Dine forældre vil dig helt sikkert det bedste, og de kan med al sandsynlighed godt huske, hvordan det er at være ung.

Når det er sagt, er det selvfølgelig dig selv, der må træffe beslutninger om kærester og den slags. Det er kun dig, der ved, om det føles rigtigt eller forkert for dig. Men når nu du faktisk har haft den mavefornemmelse, at der var noget, der ikke var, som det skulle være, og du endda har følt det stærkt nok til at dele det med dine forældre og andre, så tænker jeg, der nok var noget om snakken.

Din ekskæreste

På den anden side kan jeg forestille mig, at din ekskæreste måske nok står tilbage med nogle spørgsmål. Jeg ved ikke, hvordan han reagerede på, at du slog op med ham, men måske havde han fortjent, at du havde inddraget ham i dine tanker omkring jeres forhold, inden det kom dertil. På den måde havde du også givet ham en chance for at fortælle hans version af historien. Det havde måske også givet dig svar på nogle af de spørgsmål, du nu tumler med i forhold til, om det var den rigtige beslutning, du tog. Måske er det ikke for sent at tage en snak med ham?

Du er på rette vej

Alt i alt tror jeg, du er på rette vej. Bliv ved med at spørge dine forældre til råds, og hold samtidig fast i din egen mavefornemmelse. Der er ingen sort/hvide svar, når det kommer til forældre, kærester og veninder, men så længe du holder fast i de mennesker, der vil dig det godt, og samtidig stoler på, at du selv kan træffe beslutninger, der er gode for dig, skal du nok klare dig godt.

Måske kan du få noget ud af at læse artiklerne

Barn eller voksen
Pubertet – en ekstrem forvandling

Jeg håber, du synes, du fik svar på dit spørgsmål. Jeg vil ihvertfald ønske dig alt godt.

Kærlig hilsen
Johanne