Skal jeg blive min kollegas elskerinde?
Kære Adam&Eva
Jeg har en kollega, som er noget ældre end mig. Han ser rigtig godt ud og er meget tiltrækkende. Det hele startede en gang i sommers med noget småflirteri i krogene på arbejdspladsen og har udviklet sig til et par kys i ny og næ, intet vildere. Mit problem er, at han er gift og og har to halvstore børn.
Vi er først lige begyndt at snakke om hele situationen – mine tanker og hans egne tanker. Han er sød, dejlig og omsorgsfuld – egentlig sådan en mand jeg gerne ville have. Og jeg ved, at det ikke går godt derhjemme, fordi alt kører på ‘rutinen’. Han savner selvfølgelig omsorg, kærlighed og nærvær, som så mange andre gør i et langt ægteskab. Egentlig vil jeg rigtig gerne have ham (det har jeg ikke fortalt ham 100% endnu – men små hints), men for pokker: Hans kone og børn. Jeg ved ikke, om jeg kan få mig selv til at splitte en hel familie.
Derudover, hvis det mest er omsorg/nærvær/bekræftelse, han mangler, er det jo konkret sex, han søger, som jeg potentielt også godt bare kunne være interesseret i. MEN ... så er der alt det der med at rende rundt og gemme sig og lege skjul, fordi han ikke kan sove ude osv.
Hvad skal jeg gøre? Det er mange år siden, en mand har sparket benene væk under mig på denne måde, og jeg vil heller ikke bare nøjes med at ses en gang om måneden. Kan det lade sig gøre at have en affære i et par år, indtil jeg selv engang ønsker at finde mig en kæreste igen? Hvor vi kan nyde hinanden, ses, tage steder hen og dyrke hed elskov.
Hilsen
En fortvivlet kvinde på 27 år

SVAR:
Kære fortvivlede kvinde
Du beskriver en situation, som, jeg tror, er meget almindelig: Gift mand i 40’erne møder kollega. Flirt, forelskelse og stormende følelser i hans ægteskab er blevet til dagligdag, samtaler om og gøremål med rengøring, indkøb, madlavning og almindelige konflikter med teenagebørn.
I den situation har en kvinde ofte nok at gøre med at holde hovedet oven vande, mens en mand kan begynde at spørge, om der ikke var mere til ham i livet.
Alle har brug for opmærksomhed
Når han møder opmærksomhed og bekræftelse fra en kvinde, som tilmed er en god del yngre, giver det ham en følelse af ungdom og selvværd. Han bliver en ny og mere spændende udgave af sig selv og får masser af overskud til at være charmerende, omsorgsfuld og kærlig. Sådan en mand, som du beskriver, du gerne vil have.
På din side oplever du opmærksomhed og bekræftelse fra en ældre og mere moden mand end dem, du måske ellers omgås. Det er pirrende og spændende, men du er samtidig realistisk i forhold til, hvad I hver især vil få ud af at gå videre med det, som indtil nu “bare” har været en flirt.
Du er også bevidst om, at en affære – som måske tilmed kan resultere i en efterfølgende skilsmisse – vil være ødelæggende for hans kone og børn, ligesom du har gjort dig tanker om konsekvenserne af at være nødt til at “lege skjul”.
Konsekvenser for alle involverede
Jeg tror, at der er endnu dybere konsekvenser, som du ikke helt kan gennemskue lige nu, hvor det er forelskelsen og de spændende møder og usagte ord, der dominerer dine tanker og følelser. Du forestiller dig muligheden af en affære i et par år, indtil du selv ønsker at finde dig en kæreste, men du kan ikke her og nu forudse og beskytte dig mod den tilknytning, der kan opstå i forhold til din kollega.
Hvis det kun er en affære, han er interesseret i, vil du sikkert på et tidspunkt føle dig mindreværdig og misbrugt, og det vil kunne påvirke dig i et senere forhold. Du vil måske få svært ved at have tillid til en kommende mand, hvis du her og nu accepterer, det er i orden, at en mand får bekræftelse og sex andetsteds, når der i perioder går dagligdag i ægteskabet. Hvis affæren resulterer i en skilsmisse, så du får ham helt, skal du forholde dig til hans børn, som måske vil opfatte dig som “heksen”, der har gjort deres mor dybt ulykkelig og givet dem en ulidelig dagligdag med skiftende bolig og ødelagte fødselsdage og andre fejringer. Og samtidig skal du leve med usikkerheden, om han finder en anden, når du ikke længere er helt så spændende. Når han har gjort det én gang, kan du så være sikker på, at han ikke gør det igen?
Aldersforskellen betyder måske ikke noget nu – mænd blomstrer ofte i 40’erne – men måske er han ikke helt så spændende, når han er 65 og på vej mod pensionen, mens du endnu har mange år at blomstre i.
Vigtigere end nydelse
Der er ikke noget mærkeligt eller forkert i at drømme om nydelse, oplevelser og hed elskov. Men hvis det bliver på bekostning af andres liv og lykke, bør man tænke sig om en ekstra gang, som du jo også gør ved at skrive til os.
Jeg tror, at kærlighed, tryghed og tillid på den lange bane er vigtigere mål at stræbe efter. Det kan man opleve i et ægteskab, hvor man forpligter sig til at holde sammen; også i perioder med hverdag, hvor der er er færre af de store oplevelser og højdepunkter. Men hvor begge tager ansvar og arbejder på at bevare og uddybe nærheden og intimiteten.
Stop op og gør noget andet
Jeg vil helt klart opfordre dig til at stoppe flirten med din kollega. Det vil føles trist og gråt i en periode, og du vil sikkert ofte føle dig fristet til at genoptage den. Derfor skal du måske overveje at finde en anden arbejdsplads, så du ikke skal se ham hver dag.
Prøv at søge ind i fællesskaber med nogle, som du deler interesse (og alder) med. Her har du mulighed for at finde en mand, som vil give dig den kærlighed og opmærksomhed, du har brug for. Med den indlevelse, forståelse og realitetssans, du har, skal du ikke nøjes med at være erstatning eller kosttilskud i en kortvarig affære med en gift mand.
Her på siden har vi et tema om utroskab, hvor du måske kan få lidt yderligere indsigt, ligesom du også kan læse svaret til en anden: Forelsket i en der er i parforhold – er det synd?
Jeg ønsker dig styrke til at komme videre – uden ham.
Mange hilsner
Inge