Forelsket i en der er i parforhold – er det synd?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg har en kollega, som ikke altid har været kristen. Han ville gerne være kristen, så vi brugte en del tid sammen, hvor vi bl.a. har læst kristne tekster.

Jeg er så faldet for ham, og han har fortalt, at han har det på samme måde. Situationen er den, at han har en kæreste, som han har boet med i nogle år, og de har et barn sammen. De har i længere tid (lang tid før vi mødte hinanden) haft seriøse problemer og kan ikke rigtig få deres forhold til at fungere, og har derfor snakket om at gå fra hinanden.

Mit første spørgsmål er derfor: Hvis de går fra hinanden, vil det så være en synd, hvis han og jeg engang kom sammen, fordi han har et barn med en anden kvinde og derfor stadig på en måde er en familie? Vil det eventuelt blive set som et ægteskab i Guds øjne, da de har et barn?

Det kan nogle gange være svært for os ikke at komme for tæt på hinanden. Så mit andet spørgsmål er: Hvis vi skulle komme til at kysse, før han og hans kæreste har slået op, vil det så blive set som utroskab ifølge Bibelen og derfor også være en synd?

Jeg håber virkelig, I kan hjælpe mig og måske også give nogle anvisninger til, hvor jeg kan finde det i Bibelen.

Mvh S, 20 år

SVAR:

Kære S

Tak for dit spørgsmål til os. Jeg forstår godt, det er en svær situation for dig, og der er mange følelser involveret.

Dejligt, du deler din tro

Først vil jeg sige, at det er rigtig dejligt at læse, hvordan du tager dig tid til at dele Guds ord med andre. Vi kristne er kaldet til at dele de gode nyheder om Jesus med vores kollegaer, venner, familie og naboer. Det er også en god måde, I har gjort det på ved at læse i Bibelen sammen. Det er et godt sted at begynde. Det kunne på længere sigt også være godt at få din ven knyttet til en kirke eller et andet kristent fællesskab.

Træk håndbremsen

Dernæst vil jeg sige, at du skal overveje at trække håndbremsen i forhold til jeres relation. Så vidt jeg kan læse, hjælper du ikke din kollegas nuværende parforhold den rette vej. Vel mest det modsatte. Prøv at sætte dig i din vens kærestes sted. Hvordan ville du så have det med det? Hvis din ven ikke vil afslutte en kærlighedsrelation, før han begynder på en ny, skal du være meget forsigtig. Det er et dårligt tegn.

Er det synd at gifte sig med ham?

Til dit første spørgsmål vil jeg sige: I princippet er det ikke en synd at gifte sig med en nyomvendt, selvom han har et tidligere forhold bag sig. Men hvis man selv har været involveret i, at det første parforhold gik i stykker, er det problematisk. Juridisk set er din ven ikke gift. Men han har i praksis levet, som om han var gift. Derfor er det så vigtigt at vente med det seksuelle samliv til efter brylluppet, fordi sex hører til – og er super godt – i ægteskabet. Men uden for ægteskabet bliver det ofte noget rod.

Hvis jeg skal være helt ærlig overfor dig, så mener jeg, du har spillet en problematisk rolle, ved at I er faldet for hinanden, før han forlod sin kæreste. At han har et barn med en anden kvinde, burde få dig til at tænke dig rigtig godt om. Så mit korte svar er: Ja, det ville være problematisk.

Er det synd at kysse med ham?

Til dit andet spørgsmål vil jeg spørge dig: Hvordan ville du selv have det med, at din mand/kæreste kyssede med en kvinde, du ikke kendte? Man “kommer ikke til at kysse” et andet menneske. Det er en fuldt bevidst og overlagt handling. Hvis han gerne vil kysse dig, skal du igen overveje, om han overhovedet er god at være kæreste med. Et kæresteforhold og på længere sigt et ægteskab kræver en relation fuld af tillid og tryghed. Hvis han ikke kan styre sig, mens han er i sit nuværende forhold, hvordan kan du så have tillid til ham, hvis I to skulle danne par engang i fremtiden?

Bibeltekster til overvejelse

Du spørger om nogle steder at læse om dette i Bibelen. Du får fire bibelcitater her. Det er ikke for at slå dig i hovedet med Bibelen. Men Bibelen er ganske tydelig på disse områder og giver os rigtig konstruktiv vejledning:

Matthæusevangeliet kapitel 5 vers 28: Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte.

Matthæusevangeliet kapitel 5 vers 32: ... den, der gifter sig med en fraskilt [mand], begår ægteskabsbrud. (om skilsmisse: Markusevangeliet kapitel 10 vers 1-12 og Matthæusevangeliet kapitel 19 vers 1-12).

Hebræerbrevet kapitel 13 vers 4: Ægteskabet skal holdes i ære af alle og ægtesengen være ubesmittet; for Gud vil dømme utugtige og ægteskabsbrydere.

Første Korintherbrev kapitel 6 vers 15-20: Ved I ikke, at jeres legemer er Kristi lemmer? Skal jeg da gøre Kristi lemmer til en skøges lemmer? Aldeles ikke! Eller ved I ikke, at den, der binder sig til en skøge, er ét legeme med hende? – det hedder jo: »De to skal blive ét kød.« Men den, der binder sig til Herren, er én ånd med ham. Hold jer fra utugt! Al anden synd, som et menneske begår, er uden for legemet, men den, der lever utugtigt, synder mod sit eget legeme. Eller ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud? I tilhører ikke jer selv, for I blev købt dyrt. Ær derfor Gud med jeres legeme!

Find en at tale med

Jeg håber, du tør kigge ærligt og fordomsfrit på disse tekster og undersøge, hvad de siger ind i din situation. Et andet godt råd er at tale med en kristen om dine overvejelser. Du kan evt. opsøge en præst, du har tillid til. Præsten har tavshedspligt, så du trygt kan dele dine hemmeligheder med ham. Og prøv at få din kollega med i et kristent fællesskab, så du ikke er den eneste kristne, han kender og tør tale om tro med.

Jeg håber alt det bedste for dig, og jeg håber, det må lykkes for dig at pege på Jesus, så din kollega må få en relation med ham først og fremmest!

Hilsen
Morten Rugager Kristensen

Annoncer