Skal jeg bare spørge hende, om vi skal være kærester?
Hej.
Jeg går til fodbold, og der har jeg lagt meget mærke til en mega sød pige.
Men der er nogle drenge; én kalder hende billig, klam og luder. Men jeg kan lide hende, og jeg TROR også, hun kan lide mig, så jeg har tænkt, om jeg skulle spørge hende, om vi skulle være kærester og så lade være med at sige det til de fodbolddrenge.
Hvad synes I? Tak på forhånd :D
S, 12 år

SVAR:
Hej S
Det var dejligt at høre fra dig, og jeg håber, jeg kan hjælpe dig med dit problem.
Venskab er altid en god start
Det var da dejligt, du har fundet en pige, du synes er sød! Dit spørgsmål går på, om du skal spørge hende, om I skal være kærester, og jeg vil råde dig til at gå lidt i en anden retning. Jeg synes, et godt udgangspunkt vil være at forsøge at blive ven med hende. Det at blive kærester er noget helt unikt imellem to personer. Det er et rigtig godt udgangspunkt for et parforhold, at man forinden har været rigtig gode venner. Her har man mulighed for at finde ud af, om det, man føler, er venskab, eller om der ligger noget mere bag. Så jeg synes helt klart, du skal gå hen og snakke med hende, næste gang du møder hende, og lige så stille lære hende at kende.
Som tiden går, og du bliver lidt ældre, vil du sandsynligvis have en bedre fornemmelse af, hvad du søger ved en kæreste, og hvad du selv kan bidrage med i et forhold. Der er ingen grund til at stresse med at få en kæreste. Det er langt bedre at satse på rigtig gode venskaber og så i stedet lære sig selv at kende.
Jeg vil råde dig til at læse artiklen: Plusser ved at vente med at få en kæreste, som jeg tror, vil kunne hjælpe dig med dit dilemma.
Vær dig selv
Jeg synes dog, det ville være rigtig ærgerligt, hvis du ikke fortæller dine drengevenner, at du kan lide pigen og ønsker at blive ven med hende. Jeg kan godt forstå din bekymring, når de har sagt så mange nedladende ord om hende. Hvis du bliver gode venner med hende, må dine fodboldvenner også lære at acceptere hende og tale pænt om hende. Ingen bør i virkeligheden tale så grimt om andre, så det synes jeg helt klart, du skal tage afstand fra.
Det er vigtigt at være sig selv og turde stå ved det, man tænker og føler, og det er uanset om det angår kærester, venner, interesser, tro eller andet. Det synes jeg, du skal tage med dig videre, for det er rigtig vigtigt at huske på.
Du kan eventuelt læse artiklen: Hvem er jeg? som handler om det at hvile i sig selv og turde være den, man er.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget, og ellers skriver du bare igen. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig, hvis du har problemer. Held og lykke med dit forhåbentlig nye venskab.
Med venlig hilsen
Johanna