Sex uden prævention – kan jeg være gravid trods fortrydelsespille?

Vis spørgsmål

Hej <3

Jeg dater en fyr p.t., og jeg er ikke på p-piller, hvilket han godt var klar over. Vi havde så sex uden kondom, og han fik udløsning oppe i mig. Samme dag havde vi sex igen, hvor han kom oppe i mig. Dagen efter havde vi sex, og han kom oppe i mig. Vi gik sammen ned og købte en fortrydelsespille og, så læste vi indlægssedlen, og derefter tog jeg pillen.

Én dag efter, da vi mødtes igen, havde vi sex uden kondom; han nåede at trække den ud, inden han fik udløsning, og vi havde et par runder i løbet af den dag, hvor han træk den ud.

Nu er det 2-3 dage siden, jeg tog fortrydelsespillen, og jeg har kramper og bløder. Er det min mens? Eller kan det være noget andet? Er jeg gravid? Har pillen svigtet?

Hvad gør jeg? Hjælp?

Mvh S, <3, 16 år

SVAR:

Kære S

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, hvis tankerne omkring en mulig graviditet kan være skræmmende for dig lige nu. Derfor håber jeg, at mit svar kan give dig lidt ro.

Fortrydelsespiller

Der findes to typer fortrydelsespiller. Uanset, hvilken type du har taget, mindsker hormonet i pillerne muligheden for graviditet. Som bivirkning til begge typer piller kan man opleve kvalme, hovedpine, opkastninger og pletblødning eller blødningsforstyrrelser. Jeg synes, at det, du beskriver, lyder som bivirkninger til fortrydelsespillen. Særligt fordi det er kommet et par dage efter, du har taget pillen.

Afhængigt af, hvor du er i din cyklus, kan det selvfølgelig også være din menstruation. Du skal i hvert fald ikke være bange for, at du er blevet gravid. En blødning så hurtigt efter, at du har taget en fortrydelsespille, peger absolut mest i retning af, at det er bivirkninger til pillen. Desuden er en blødning oftest tegn på, at der ikke er en graviditet. Jeg vil derfor opfordre dig til at tage det helt roligt.

Prævention

Samtidig har jeg lyst til at sætte et par tanker igang hos dig om prævention. Du beskriver, at du og din date ikke beskytter jer overhovedet. I bruger som eneste metode, at han trækker sig ud, inden han får udløsning. Jeg vil gerne understrege, at det bestemt ikke er en sikker løsning, hvis I ønsker at sikre jer mod graviditet. Der kan sagtens komme præsperm, inden manden får udløsning, og det kan gøre dig gravid. Derfor vil jeg anbefale jer at overveje, hvordan I vil beskytte jer.

En fortrydelsespille er IKKE en præventionsform. På grund af det høje indhold af hormoner, må du kun tage den én gang pr. cyklus, og det betyder, at I er meget dårligt beskyttede, når I har sex flere dage på samme måned.

Jeg vil derfor kraftigt anbefale jer at snakke om følgende spørgsmål: Hvilken type prævention skal vi bruge? Her skal I også overveje, at fx p-piller ikke beskytter mod kønssygdomme. Så snakken om dette vil jeg også opfordre jer til at tage. I kan læse mere om prævention i vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?

Sex og ansvar

Det kan måske være svært at snakke om, når I “bare” dater på nuværende tidspunkt. Om ikke andet ønsker jeg for dig, at du tænker over prævention og beskyttelse for din egen skyld. Sex kan være fantastisk, men det kan også have svære konsekvenser. Det er altid en mulighed at blive gravid, uanset præventionstypen.

Vi giver enormt meget af os selv, når vi har sex med et andet menneske. Derfor er vi sårbare og kan opleve at være usikre og blive såret. Jeg vil derfor også kraftigt opfordre dig til at overveje, hvordan du vil tage ansvar for at have sex. Det kan være svært at skulle gennemtænke selv, så snak evt. med en voksen, du er tryg ved, om det. Måske kan du bruge nogle af vores artikler som input til dine overvejelser:

10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser

Find selv flere artikler og svar til andre i vores tema Teenager og sex.

Jeg håber, mit svar sætter nogle tanker i gang hos dig og din date. Og at du finder frem til en måde at beskytte dig selv bedst muligt fremover.

Du er altid velkommen til at skrive til os igen.

De bedste hilsner
Amalie