Såret veninde med trusler - hvad kan jeg gøre?
Hejsa, jeg er en ung pige på 22 år, der lever et liv med skyldfølelse.. For nogle måneder siden, begyndte alt godt. Jeg lærte min veninde at kende igennem en bekendt. Vi begyndte at ses oftere, og havde fælles interesser. Jeg blev rigtig glad for hende, fordi jeg lærte en del om mig selv og om livet på kort tid. Hun var der, når jeg havde brug for hende, og omvendt...
På det tidspunkt jeg kendte hende, havde jeg det rigtig svært. Jeg led af stress, men det vidste jeg ikke, før det gik op for mig senere hen. Mit arbejdsliv, hverdag - de ting der stressede mig, påvirkede mig til hverdag. Pludselig gik det udover mine nærmeste veninder, og de blev rigtig bange på min vegne og anbefalede mig professionel hjælp pga. min tilstand. Jeg havde det rigtig svært på det tidspunkt, og derfor måtte jeg stå på egne ben alene uden familiens opbakning.
En dag skulle jeg træne for at komme af med mine frustrationer... Jeg mødte min veninde, som støttede og bakkede mig op. Lige pludselig trak jeg hende ud på kvinde omklædningsrummet for at snakke med hende, og undskyldte mange gange for min opførsel. Da hun kommer med irriterende hentydninger om nogle ting, jeg har været uærlig omkring, irriterer det mig og gør mig ked og sur. Jeg bliver aggressiv og skælder hende ud med kropsproget, arme over hovedet på hende... Hun bliver bange. Det gør jeg skam også over mig selv, og undskylder hende mange gange igen. Det var slet ikke hensigten. Det sårer mig rigtig meget i dag. Ikke kun min opførsel overfor hende, men generelt over for de folk, der var ved mig, da jeg havde brug for dem..
For at jeg kunne gør det godt igen, måtte jeg skrive et personlig brev til hende og sige undskyld. Jeg ved ikke, om hun har modtaget det eller ej. Når jeg ser hende i det nærmeste træningscenter eller i byen, på gaden, hilser hun slet ikke eller kigger. Det gør rigtig ondt på mig. Jeg ville ønske, jeg kunne gøre noget. Hun ønsker hverken kontakt eller noget fra mig længere. Jeg forstår hende også godt. Men jeg har haft det rigtig svært, og at have såret et andet menneske gør mig ondt. At leve med det til hverdag, er rigtig hårdt - selvom jeg har fået nye venner. Selvom jeg ikke hører fra hende eller skriver med hende, savner jeg hende rigtig rigtig meget...
Jeg håber i kan hjælpe
Med venlig hilsen CS, 22 år

SVAR:
Kære CS
Fint at du påtager dig ansvaret
Jeg synes, du har gjort det rigtige, nemlig at undskylde og tage det som skete helt på dig. Jeg kan se, at du ikke forsøger at sige, at det også var hendes skyld, at du blev vred og truende, men udelukkende dig. Det, tænker jeg, er vigtigt, hvis man har følt sig truet, at den, der har gjort det, også tager hele ansvaret.
Jeg ved ikke rigtig, om der er mere at gøre. Du har sagt det og skrevet et brev, som vi må regne med, hun har fået.
Tilliden og trygheden i venskabet fik et knæk
Måske har hun følt sig så meget trådt på, at hun ikke længere har lyst til at have dig som veninde. Måske hun tænker, at det er fint nok med din undskyldning, men at det ikke betyder, hun har lyst til at fortsætte jeres relation.
Nogle gange er det, der sker, at man dummer sig, og fortryder rigtig meget bagefter. Man undskylder, beder om forladelse osv. Men den forurettede part kan føle noget er gået i stykker, så man ikke ønsker at være veninde mere.
Sats på de andre venner lige nu og giv tid
Jeg kan se, du har mange andre veninder og venner. Jeg tror, du skal lade det ligge lidt og koncentrere dig om, at noget lignende ikke sker igen.
Hvis du så stadig har lyst til at have kontakt f.eks, om ½ år, så kan du måske prøve at skrive et nyt brev og foreslå hende, at I mødes igen for at tale situationen igennem.
Venlig hilsen
Steen Kruse