Hvordan kan min kæreste lære at styre sit temperament?
Hej. Jeg er en pige på 16 år. Jeg har været sammen med min kæreste i snart et år, og jeg elsker ham virkelig, det er jeg sikker på, og jeg vil virkelig være sammen med ham.
Problemet er bare, at han har haft nogle problemer i fortiden, som nu påvirker vores forhold. F.eks. kan han være meget temperamentsfuld. Han har rigtig meget vrede indeni sig selv, som stammer fra tidlige episoder i hans liv.
Nogle gange, når vi kommer op at skændes, bliver han rigtig vred og det går ud over mig, f.eks. ved at han kalder mig sårende ting og tager fat i mig. Han slår mig ikke.
Han ved ikke, hvorfor han flipper sådan ud, og han vil ikke, at det skal gå udover mig. Selvfølgelig bliver jeg rigtig ked af det, når han gør sådan, og jeg vil så gerne hjælpe ham.
Hvordan kan han stoppe med at være så vred? Hvordan kan jeg hjælpe ham? Jeg har ikke tænkt mig at slå op med ham, for jeg ønsker at være sammen med ham, og udover hans vrede er vores forhold rigtig godt. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre.
Guldfisken

SVAR:
Kære Guldfisk
Mange tak fordi du har skrevet til AdamogEva.dk
Jeg kan kun sige, at det er flot, du vælger at tage jeres kæresteforhold alvorligt, ved at forsøge at komme frem til en løsning, ved at søge hjælp.
Du skriver, at din kæreste har rigtig meget vrede inden i sig, og at det stammer fra tidligere episoder i hans liv.
Undertrykte vrede følelser skal bearbejdes
Når en person har været ude for følelsesmæssige svære episode i sit liv, vil det nemt kunne komme til at fylde en del, hvis det ikke er blevet bearbejdet. Dette på trods af, at man ikke ønsker, at det skal have indflydelse og fylde hos en på det aktuelle tidspunkt.
Læs evt. også dette link:
Når fortiden gør ondt
Du vil kunne opleve, at hvis du siger til disse mennesker, at disse episoder har indflydelse på deres liv, vil de måske kortvarigt kunne tage sig sammen og symptomet vil ikke være så fremtrædende i en kortere periode, men det er kun for en kort tid, så vil de falde tilbage til det mønster, der var før.
Når mennesker på denne måde undertrykker deres følelser - altså ikke får dem arbejdet igennem - kan det medvirke til, at der bruges megen energi på at fastholde en acceptabel væremåde. Derfor kan det også være en tikkende bombe og der kan være risiko for, at den kan springe og følelserne strømme ud.
Vedkommende, som står ved siden af, eller som reaktionen måske går ud over, vil helt sikkert undre sig over, at reaktionen er så voldsom. Hvad sker der lige her, vil man nemt kunne tænke, når man oplever, at reaktionen på f.eks. vreden, sorgen eller hel andre følelser, er meget voldsommere, end man skulle tro ud fra situationen.
Derfor er det vigtigt at få gjort noget ved sådan en vrede, idet den kan være med til at hindre ens livsudfoldelse. Samtidig er der risiko for at adfærden optrappes, Det vil så sige, at han måske kan blive mere voldsom, og det er så ikke ham, der styrer sit liv, men hans følelser, der styrer det.
Hvad kan du gøre?
Det, du kan gøre, er, at du prøver at snakke med ham om, hvad du oplever og hvad det gør ved dig, når du oplever, at han bliver så urimelig vred. Det lyder til, at I har snakket om det før, når du skriver: " Han ved ikke, hvorfor han flipper sådan ud, og han vil ikke, at det skal gå udover mig."
Derfor kan det næste skridt være, at du måske skulle forslå, at han søger hjælp hos en psykoterapeut, en psykolog eller en dygtig sjælesørger. Men det er vigtigt, at han finder en, der kan arbejde med denne problematik, da der ellers let kan ske det, at han ikke vil opsøge hjælp i fremtiden.
Nu skriver du ikke noget om, hvor ofte disse episoder opstår. Noget, der kan være dæmpende for disse vredesudbrud, kan være fysisk aktivitet. Det er en måde, hvorpå nogle af spændingerne kan arbejdes ud ad af kroppen, men husk - det fjerner ikke årsagen til vreden, men kan dæmpe symptomerne (vredesudbrud).
Jeg tror, at det er vigtigt, at han får hjælp til at vende vreden mod det, der evt. kunne være en dybereliggende årsag til vreden. Det, som kan ligge til grund for, at hans vrede kommer til udtryk på en så voldsom måde. Dette for at undgå, at den vrede, han evt. har oplagret fra tidligere episoder i livet, ikke aktiveres, når han bliver vred i forhold til dig.
Jeg vil ønske for jer, at det bliver muligt at få det snakket, at din kæreste ser vigtigheden af at tage sin vrede alvorlig og får god hjælp til at håndtere det, så jeres ellers gode forhold kan blive endnu bedre.
Kærlig hilsen Dennis