Så nøgenbilleder og var utro over Snapchat – hvorfor?

Vis spørgsmål

Hej

Min kæreste og jeg har snart været sammen i et år. Da vi mødtes, var det meget magisk for ham; han sagde, at han ikke havde haft følelser for nogen pige de sidste tre år op til, vi mødtes. Han sagde, at jeg var den første, der havde fået ham til at elske.

Nogle måneder op til december havde jeg taget ham i at kigge på halvnøgne piger på internettet. Havde det bare været porno/professionelle, havde jeg ikke haft noget imod det. Men det var piger fra det område, vi bor i; piger man ser gå rundt på gaden hver dag.

I december siger han så, at han har været mig utro. Utroskaben foregik i billeder, videoer og beskeder på Snapchat med tre piger. Jeg var knust og var ved at smide ham ud, men kunne ikke. For jeg elsker ham og ville ikke have, at det skulle gå i stykker. Men det ødelagde mig enormt meget. Jeg har absolut ingen tillid til ham længere. Sex er ikke spor sjovt; jeg føler ikke, jeg kan være bekendt at ligge nøgen overfor ham, jeg føler mig fed og klam og grim. Jeg føler bare, det hele har været en stor løgn! Hver gang jeg tænker på det, får jeg kvalme; hver gang jeg ser de her piger på gaden, får jeg ondt i hjertet. Jeg har tilgivet ham, og han har også forklaret situationen overfor mig, da han siger, han var meget usikker på det tidspunkt. Men hvis jeg virkelig har været den første person, han har elsket, hvordan kan han så have være så usikker?

Han ved godt, at jeg elsker ham, han ved godt, at han er den bedste kæreste, jeg har haft! Han ved godt, at jeg ikke kan få en bedre. Hvordan kunne han få sig selv til det? Han siger, han aldrig vil gøre mig ondt, det sagde han siden dag ét! Men hvorfor gjorde han det så?? Han lovede mig det. Jeg er meget i tvivl, om jeg nogensinde kan stole på ham igen.

Jeg var lige kommet ud af et forhold på to år med en fyr, der ødelagde mig mentalt; selvtillid, tillid, min vision om mig selv, havde han smadret. Jeg fik spiseforstyrrelse, fordi jeg nok ikke var tynd eller køn nok, siden alle andre piger er meget mere interessante, end hvad jeg var. Min kæreste vidste godt dette. Han vidste alt, der var sket i de to år med min eks. Så hvorfor vælger han at gøre nøjagtigt det samme? Jeg ved, han kæmper, og vi blev også ringforlovet for nogle måneder siden.

Jeg gider bare ikke være den sure kæreste, der skal tjekke op på alt! Tjekke hans telefon og facebook eller have personsøger på ham. Jeg elsker ham utroligt højt! Og jeg vil selvfølgelig gerne være sammen med ham. Men lige for tiden er jeg bare smadret, jeg har absolut ingen tillid til nogen! Jeg føler mig så grim! Jeg føler mig ikke smuk nok til ham; jeg føler, at min krop er malplaceret. Jeg har sagt alt det her til ham, og hans eneste svar er, at jeg skal give ham tid til at bevise, hvor meget jeg betyder for ham. Nogle gange tror jeg, det var den eneste grund til, at han spurgte mig, om vi skulle forloves. Som om det skulle gøre alt godt igen.

Hvad gør jeg!? Hvordan får jeg det hele tilbage?

R

SVAR:

Kære R

Tak for dit brev. Det er helt forståeligt, at du har brug for at gennemtænke dit liv ud fra det, du har været igennem. Jeg vil gerne skrive, hvilke tanker jeg har fået efter at have læst brevet.

Flot at du mærker dine grænser og siger fra

Jeg lægger mærke til en liste af ting, som du siger fra overfor:

  • Din kæreste har set på halvnøgne piger i området via nettet.
  • Din kæreste har været dig utro med tre piger via billeder, videoer og beskeder.

Jeg vil gerne anerkende dig for, at du har dine grænser og siger fra. Det er vigtigt og en måde at passe på dig selv.

Der er ting, der ikke hænger sammen

Når jeg læser dit brev, er der noget, som springer mig i øjnene: Din kæreste siger ét, men gør noget andet. Det hænger ikke sammen, at det var magisk for ham, du var den første, han havde haft følelser for. Og så det, at du fik ham afsløret i at kigge efter andre piger. Og han senere fortæller, at han har været dig utro. Det betyder, at det er helt forståeligt, du har en masse spørgsmål.

Hans handlinger får konsekvenser for dig

Prøv at lægge mærke til, hvad hans handlinger har gjort ved dig:

  • Jeg har ingen tillid til ham.
  • Sex er ikke spor sjovt.
  • Jeg føler ikke, jeg kan være bekendt at ligge nøgen over for ham.
  • Jeg føler mig fed og klam og grim.
  • Jeg føler bare, det hele har været en stor løgn.
  • Hver gang jeg tænker på det, får jeg kvalme.
  • Hver gang jeg ser de her piger på gaden, får jeg ondt i hjertet.

Sikke en lang liste. Du betegner endvidere, at din krop er malplaceret. Det skete har betydet, at du er blevet ramt på dit selvværd. At du ikke er god nok, som du er. Det er smertefuldt og gør ondt, som du selv beskriver.

Hvilke konsekvenser vil du drage?

Hvad sker der i dig, når du ser de mange ting listet op? De mange ting, der er fulgt med det, som han har udsat dig for. Du fortæller, at din første reaktion var, at du ville smide ham ud. Du kunne blot ikke. Jeg får lyst til at spørge dig: Er det, han har gjort, uopretteligt ud fra alt det, det har gjort ved dig? Er det i virkeligheden at stoppe forholdet, du dybest set har brug for? Kan det være, at din første reaktion er vigtig at handle på? Også selvom du holder af ham. Jeg har nemlig lyst til at spørge om en ting mere: Vil du kunne holde til at være den, der har brug for at tjekke op på alt, fordi du har mistillid til ham?

Du fortjener det bedste

Det kan være hårdt at slippe en kæreste, men det kan være endnu sværere at leve sammen med en, som man ikke har tillid til.

Jeg vil gerne opmuntre dig til at drage en konsekvens af det skete.

Hvis du kan mærke, at konsekvensen ikke er at stoppe forholdet, så vil jeg spørge, om du har mulighed for at få nogle samtaler hos en psykolog eller psykoterapeut. Du har tidligere haft spiseforstyrrelse. Og det lyder til at være hårdt at være dig lige nu. Du fortjener hjælp.

Hjertelig velkommen til at skrive til brevkassen igen.

Mange hilsner
Hanne Esmarch