Skal jeg prøve at onanere?

Vis spørgsmål

Hej brevkasse

Jeg har i en længere periode spekuleret over, om det er godt at prøve at onanere. Jeg har ikke onaneret endnu og ved ikke, om det er noget, der er godt at gøre. Jeg vil ikke komme i en cirkel af afhængighed.

Jeg har prøvet at finde svar på disse spørgsål på jeres hjemmeside, men har ikke fundet det helt store ...

Håber, I kan hjælpe mig.

Dreng, 15 år

SVAR:

Hej dreng på 15 år

Tak for dit spørgsmål. Som jeg læser det, er du nysgerrig efter at prøve at onanere, og samtidig er du bange for, at det evt. vil blive noget, som du kunne blive afhængig af.

Jeg vil i det følgende komme med nogle betragtninger, som jeg håber du kan bruge til at blive mere afklaret.

Hverken forkert eller skadeligt

Med hensyn til det helt konkrete at onanere, så mener jeg ikke, der er noget forkert i det, og fysisk set er det heller ikke skadeligt. Når man bliver teenager, kan det være naturligt, at man undersøger sig selv også på det seksuelle område ved at onanere. Som dreng/mand sker der også det, at der hele tiden bliver produceret sædceller og -væske, og det kommer ud enten af sig selv – typisk om natten ved ufrivillig sædafgang – eller det kan komme ud ved, at man onanerer og får orgasme.

Afhængighed

Når det er sagt, er det også vigtigt at få med, at der er flere drenge/mænd, der bliver så glade for at onanere, at det bliver en afhængighed for dem. Det skyldes, at der i forbindelse med orgasmen frigives et såkaldt “lykkestof”, der hedder dopamin, som giver en utrolig dejlig følelse i kroppen. Kroppen og hjernen er indrettet sådan, at den gerne vil have mere af det, der giver dopamin.

En anden ting, jeg vil nævne i forhold til onani er, at i forbindelse med onani er der flere, der langsomt udvikler en afhængighed af porno, fordi de bruger porno til at få seksuelle fantasier. Den risiko skal man tage alvorligt. Porno er i den grad skadeligt for ens seksuelle udvikling, og det at man onanerer kan være medvirkende årsag til, at man begynder at bruge porno.

Man bliver ikke automatisk afhængig

Kan man så vide, om man er en, der vil blive afhængig af at onanere, hvis man starter med det? Nej, det er meget svært at sige, men der er nogle alarmklokker, som man kan lytte efter. Hvis det bliver til onani flere gange om dagen, har man et problem, og hvis man bruger onani som en slags trøst, når man for eksempel er i dårligt humør, så er det også tegn på afhængighed.

Hvis man ved med sig selv, at man har let ved at blive meget opslugt af noget – for eksempel computerspil – eller at man er meget afhængig af sin mobiltelefon, så kan det godt være, at man også vil være disponeret for at blive afhængig af noget andet, fx onani.

Lyt til alarmklokkerne

Jeg kan altså ikke give dig et endeligt svar på dit spørgsmål, men jeg håber, du kan bruge ovenstående til at pejle dig ind på, hvad du skal gøre. Dog vil jeg sige, at hvis du lader være med at gå i gang med at onanere, så er du sikker på, at du ikke udvikler afhængighed af det. Samtidig kan det jo også godt være, du spekulerer så meget over det, at det er bedre for dig at prøve det og så være opmærksom på, hvor meget det kommer til at fylde for dig. En afhængighed af onani er ikke noget, der kommer pludseligt, og så er man hooked ligesom på kokain. Det er noget, man udvikler over tid, så man kan jo hele tiden være opmærksom på de alarmklokker, som jeg beskrev ovenfor og stoppe i tide.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Om onani – mest for drenge og artikler og svar i vores tema om porno.

Mange gode hilsner
Claus