Pletblødning i stedet for menstruation - Hvad kan årsagen være?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 16 år. Jeg har det seneste års tid haft meget regelmæssig menstruation, men da jeg skulle have det her i sidste uge pletblødte jeg bare istedet. Jeg pletblødte i 5 dage, og jeg havde nogle gange en lille smule smerter i underlivet.

Jeg har stadig ikke fået min menstruation, og jeg kan ikke lade være med at tænke, om der er noget galt. Jeg har ikke

Pletblødningen startede ud med at være brunlig, men blev efterhånden mere og mere til blod. Det gik fra at jeg næsten ikke blødte, til at jeg kunne udfylde et halvt bind på en dag med pletblødning. Når jeg tissede, kom der også blod i, og når jeg tørrede mig, var der også en smule blod på toiletpapiret, ligesom når man har menstruation.

Jeg har aldrig haft særlig meget menstruation, men jeg plejer dog at have mere menstruation, end det der pletblødning. Jeg håber I kan hjælpe mig, og har et svar.

Anonymeeee, 16 år

SVAR:

Kære Anonymeee

Det er helt normalt, at en menstruationsblødning bare er pletblødning engang imellem, det kan skyldes helt små forbigående hormonforstyrrelser, så næste gang bløder du nok almindeligt igen.

Du skriver, at der også er blod i din urin. Det er mest sandsynligt, at blodet kommer fra din skede og ikke fra din urinblære. Hvis man har blod i urinblæren, kan det være et tegn på blærebetændelse, men der vil du opleve, at det svier, når du tisser, så jeg er ret sikker på, at det bare er menstruationsblod.

Hvis det bliver ved, kan du gå til din egen læge og blive undersøgt

Mvh.
Mette Aabenhus