Hvorfor er min menstruation så lang efter stop med minipiller?
Hej
Jeg er en ung kvinde på 25 år. Jeg er stoppet på minipiller for et halvt års tid siden. Har taget dem i et halvt år og fik nærmest ingen menstruation på dem, cyklus var på 40 dage.
Siden da har jeg haft menstruation hver 28. dag, men det starter med pletblødning i to dage, menstruation i fire dage og så pletblødning i fire dage, og det synes jeg virker som lang tid. Men det kommer jo regelmæssigt?
Jeg er lidt bekymret. Jeg fik celleskrab sidst i februar og fik taget blodprøver, og alt var normalt. Men når jeg googler, er det ikke normalt at bløde i 10 dage. Jeg har en bagoverbøjet livmoder, hvis det kan betyde noget.
Derudover oplever jeg at have det varmere og sveder lidt mere, end jeg plejer, særligt om aftenen, men kun i min menstruations fase og nogle gange på min ægløsningsdag.
Jeg håber du kan berolige mig med, at det er normalt efter minipille-stop. Kan jeg godt kan vente 1-2 cyklusser og se, om det regulerer sig af sig selv?
C

SVAR:
Hej C
Hvor er det godt, du skriver til vores brevkasse, når der er noget, som bekymrer dig.
Du skriver, at din menstruation har ændret sig efter stop med minipiller, så du nu bløder 10 dage, hvor mange af dagene kun er pletblødninger. Jeg forstår dig sådan, at det både er generende at bløde så mange dage, men at du også er bekymret over det.
Lang menstruationsblødning
Du har selv googlet dig frem til, at det ikke er normalt at bløde i 10 dage. Det er rigtigt, at menstruationen typisk kun varer op til otte dage. I dit tilfælde er en del af dagene dog pletblødninger, og derfor er det ikke så unormalt eller bekymrende fra et sundhedsfagligt perspektiv. Du skal nok primært betragte de 4-5 midterste dage som din egentlige menstruation, som så har både en lidt lang opstart og udfasning med pletblødning.
Altså: længden er ikke bekymrende, men det er selvfølgelig generende for dig.
Pletblødninger
Der kan være mange årsager til pletblødninger. Det er meget almindeligt, når man bruger p-piller eller minipiller. Man skal være opmærksom, hvis man får pletblødninger mellem sine menstruationer eller efter samleje, men i forbindelse med menstruation er det helt normalt.
Du nævner også, at du har fået taget celleskrab for nylig, som var normal, så jeg ser ingen grund til bekymring.
Hormoner styrer menstruationen
Jeg kan ikke give dig et sikkert svar på, hvorfor du oplever din lange menstruationsblødning. Det kan tyde på, at de hormoner, som styrer menstruationen, er lidt påvirkede. Det kan godt være, fordi kroppen tager tid om at finde den rigtige rytme igen efter stop med minipillerne, men hormonerne kan også påvirkes af andre ting som stress, vægtændringer m.m.
Du får din menstruation regelmæssigt, så generelt fungerer hormonbalancerne, som de skal. Jeg vil derfor gætte på, at menstruationen også bliver mere, som du kender den, indenfor de næste 2-6 måneder.
Det er også hormoner, som kan give de andre symptomer, du oplever som ekstra svedtendens omkring menstruation og ægløsning. Det er helt normalt. Det er også normalt med en bagoverbøjet livmoder, og det har umiddelbart ingen betydning for menstruationen.
Så alt i alt er din lidt lange menstruationsblødning ikke bekymrende, og jeg håber ligesom dig, at det snart regulerer sig selv. Hvis det bliver ved og generer dig meget, synes jeg, du skal snakke med din læge. Måske kan du prøve en anden præventionsform, der er med til at regulere blødningen.
Du kan læse mere i vores tema om prævention og i de her svar til andre:
Lang menstruation, ubeskyttet sex, nødprævention – er jeg gravid?
Hvorfor lang menstruation efter p-pille-start?
Alt godt og venlig hilsen
Signe Langdahl Knudsen