Pletblødning i stedet for mens – er der noget galt?
Hej. De sidste to gange jeg skulle have haft min menstruation, har jeg blødt meget lidt og kun under en time, eller hvis jeg skulle tørre mig, og så har jeg troet, den ville komme, men så skete der ikke mere ...
Jeg er faktisk lidt bange for, hvad der kan være galt?
V, 17 år

SVAR:
Kære V
Tak for spørgsmålet.
Først og fremmest tror jeg ikke, der noget galt. Blandt kvinder mellem 15 og 20 år oplever 20 % eller hver femte uregelmæssige blødninger i løbet af et år. Men det er alligevel vigtigt at bede om hjælp, hvis man er usikker.
Hvad kan forklaringen være?
Jeg kender dig ikke, så jeg har svært ved at komme med et præcist bud på, hvorfor din menstruation er udeblevet/ har været meget lille. Men vi har en ganske glimrende artikel, hvor forklaringen måske findes: Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Egen læge
Hvis du ikke får en regelmæssig menstruation næste gang, eller hvis du tænker, der er noget galt, vil jeg anbefale dig at kontakte din egen læge. Lægen vil have bedre mulighed for at finde årsagen og hjælpe dig, hvis der er noget galt.
Mvh Jonas