Pinligt crush på ældre lærer – kan jeg gøre noget?
Jeg synes selv, det er pinligt, at jeg har det på denne måde, men jeg kan altså godt lide min 53-årige mandlige lærer. Ikke fordi jeg har lyst til at udvikle det eller noget i den dur, men jeg synes bare, han er rigtig sød og sjov, og så har han det der glimt i øjet.
Jeg prøver tit på at imponere ham, og vil helst se godt ud i nærheden af ham, men jeg vil som sagt ikke noget med ham. Jeg ved ikke, om det er fordi, han er en moden og erfaren mand, eller hvad det er. Jeg skammer mig altså lidt over, at jeg har det på denne måde, men jeg kan jo ikke rigtig gøre noget ved det.
Jeg kunne godt tænke mig at komme af med de her følelser, men det er jo ikke så nemt bare lige at skaffe sig af med sine følelser. Kan jeg gøre noget for at glemme de her følelser, eller kommer det mon naturligt, når jeg går ud af folkeskolen her til sommer?
Pige, 16 år

SVAR:
Kære 16-årige pige
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Du har henvendt dig, fordi du selv synes, at du er i en lidt pinlig situation, da du godt kan lide din 53-årige mandlige lærer. Du synes, at han er sød og sjov og har et dejligt glimt i øjet. Derfor forsøger du tit at imponere ham. På trods af disses følelser, er du imidlertid meget bevidst om, at du ikke ønsker at udvikle et forhold til din lærer. Egentlig vil du gerne af med dine følelser for din lærer, da du ikke synes, det er passende, at du som 16-årig kan lide en mand på 53. Du spørger derfor helt konkret, om der er noget, som du kan gøre for at slippe af med dine følelser for din lærer, eller om det mon vil komme helt naturligt, når du går ud af folkeskolen til sommer.
Pinlige følelser
Allerførst vil jeg tage lidt fat på det, at du synes, at dine følelser er pinlige og skamfulde. Ofte vil man skamme sig over sine følelser, fordi man finder dem forkerte og tror, at ingen andre har lignende følelser. Men jeg er helt sikker på, at mange andre 16-årige piger har været i nogenlunde samme situation som dig; de har haft en mandlig lærer, som, de syntes, var rigtig sød og følte sig tiltrukket af i en eller anden grad.
Følelser kan ikke kontrolleres, men vi kan kontrollere, hvordan vi ønsker at tackle vores følelser. Vil vi følge vores følelser blindt, eller vil vi lade fornuften råde. For mig at se har du valgt det sidste, og det, synes jeg, er ret flot af en pige på 16 år.
Jeg ser derfor ingen grund til, at du skal skamme dig eller synes, at dine følelser er pinlige eller unormale.
Forelskelser kommer og går
Langt de fleste forelskelser/”crushes” forsvinder lige så stille helt af sig selv – lige som de også kom helt af sig selv. Ikke mindst hvis den daglige kontakt forsvinder. Derfor tror jeg også, at din forelskelse/dit ”crush” lige så stille vil aftage, når du går ud af skolen til sommer – og måske endda før.
Du virker imidlertid interesseret i, at følelserne forsvinder hurtigst muligt. Men du synes, at det er svært at ændre dine følelser. Og jeg kan kun give dig ret i, at det kan være vanskeligt at ændre på sine følelser. Der er dog noget, du kan gøre, som muligvis kan hjælpe dig lidt på vej i forhold til at miste dit ”crush” på din lærer.
Prøv for eksempel helt bevidst at tænke på nogle af din lærers mindre tiltalende sider. Har han fx en dårlig tøjstil, favoriserer han nogle elever frem for andre, har han en irriterende vane? Hvis du ikke kun fokuserer på de positive og tiltrækkende sider ved din lærers personlighed, så vil dit ”crush” muligvis forsvinde.
Du kan også helt bevidst vælge ikke at bruge tid på at tænke på dine uønskede følelser. Jo mere du tænker på dine følelser, jo mere lader du dem nemlig få lov at fylde i dit liv. Derfor kan det muligvis hjælpe dig, hvis du har en alternativ-tanke, som du bevidst kan vælge at tænke (den alternative tanke behøver ikke have et særligt indhold, det kan blot være en sætning, som du vælger at gentage for dig selv), når du kommet til at tænke på din lærer.
Håber, mit svar kan hjælpe dig.
Jette