Pinligt at spørge mor om at få en bh – hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva! :)

Jeg er 13 år gammel, går i 5.klasse og har haft menstruation i næsten et år nu. Men det er bare det, at jeg er en pige, der godt kan lide at spille ost og fodbold i skolen, og det gør nogle gange rimelig ondt i mine bryster, når jeg løber eller hopper. Jeg gå nemlig ikke med bh. Jeg bruger bare en sort undertrøje.

Mine bryster er sådan ok store i forhold til, at jeg går i femte. Og jeg vil virkelig gerne have en bh, så jeg ikke behøver at løbe mindre eller anderledes, så det ikke gør ondt. Og hvis jeg er alene, holder jeg nogle gange på dem.

Jeg bruger en sports-bh, når jeg dyrker sport, og min mor siger, at jeg kun skal bruge den, når jeg dyrker sport. (Jeg spurgte selv, om jeg måtte få sådan en.) Men nu har jeg altså brug for en bh, og jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre?
- Skal hun sige til mig, at jeg skal ud og købe en bh?
- Skal jeg spørge hende, om jeg må få en?
- Skal jeg bare gå ud og købe en?
- Eller skal jeg måske sige et eller andet smart som fx: “Må jeg ikke bruge min sports-bh i skolen? For det gør nogle gange ondt, når jeg løber ...” Så hun tænker, at jeg måske skal have en.

Jeg ved godt, at hun selv har været teenager og sådan. Men jeg synes bare, det er så pinligt at snakke om!!! Og hvad nu hvis hun siger: “Nej, det er for tidligt!”?

Jeg håber, I kan hjælpe mig, og på forhånd tak!

Kærlig hilsen L :)

SVAR:

Hej kære L

Som du selv siger: “Mor har jo også været teenager.” Det er nemlig rigtigt, og med det i tankerne skal du ikke holde dig tilbage. Nu ved jeg ikke, om din mor er en, der selv gik uden bh, da hun var teenager! Det kan også være, hun ikke bruger bh nu; det kunne være årsag til, at hun måske ikke er så opmærksom på, at du er i en rivende udvikling og dermed får nogle nye behov også på bh-området.

Du skal i den grad have bh på, når det hæmmer dig i at være fysisk aktiv. Det er rigtigt, det gør ondt. Det er fordi, de stadig vokser, og det ser ikke smart ud at rende og holde ved brysterne (så bliver du let til grin).

Hvis det er svært at få det sagt

Du kan måske bringe sagen på banen, hvis I kigger reklamer, eller når I er i byen sammen. Men det mest enkle er at sige lige ud, at du meget gerne vil have en bh, for det trænger du til.

Køb ikke for billig, men en med god støtte. Sportsbutikkerne forhandler faktisk nogle gode nogen, der også kan bruges til andet end sport. Få et par stykker, så du har nogle at skifte med.

Den tanke med, at din mor kunne finde på at sige: “Det er for tidligt!” – det tror jeg ikke, hun vil gøre. Det kommer helt an på brysternes størrelse og har ikke noget med alder at gøre.

Håber, du straks gør noget ved det “lille problem” og får din bevægelsesfrihed igen, også når du dyrker sport.

Hilsen
Jytte Haven Nørgård