Passer min kæreste og jeg sammen?
Hej!
Jeg har været sammen med min kæreste i to år, og det har været to gode år. Men jeg har altid følt, at min kæreste ikke passer ind i min familie, da han overhovedet ikke interesserer sig for det, min far og to brødre er optaget af, og på den måde er det kun meget sjældent, han er på besøg hos mine forældre, da de ikke rigtig kan snakke om de samme ting.
Han har selv én stor passion i livet, som han elsker at snakke om, men det kan hurtigt stige en til hovedet, da han næsten ikke er til at få hold i igen.
Noget andet, jeg også godt kan blive irriteret over, er, at han elsker at game, og sommetider tilsidesætter han mig fremfor sit spil med sine venner. Det er, som om det hele skal gå efter hans hoved, hans meninger, og så kan det være fuldstændig lige meget, hvad jeg synes og godt kan lide. Vi har fx meget forskelligt syn på, hvilke film og serier der er spændende at se. Jeg har set nogle bestemte film, som han kan lide, med ham mange gange, men når det kommer til mine interesser, er han ligeglad.
Så mit spørgsmål er: Passer min kæreste og jeg sammen?
Kærlig hilsen
C, 20 år

SVAR:
Kære C
Tak for dit brev til AdamogEva.dk. Det er godt, du får skrevet, for det lyder, som om der er noget, der skal tales om i jeres forhold, hvis I skal blive sammen.
På den ene side fortæller du, at det har været gode år, og på den anden side at du føler, din kæreste er ligeglad med de ting, du og din familie interesserer jer for. Jeg kan godt forstå, du bliver i tvivl, om I passer sammen.
Tal sammen om det
Jeg tænker, det er vigtigt, hvis I skal blive sammen, at du får fortalt ham, hvordan du har det med, at han fylder så meget med sine interesser og giver så lidt plads til dine og din families interesser. Find et godt tidspunkt, hvor du spørger ham, om I kan sætte jer ned sammen og tale om noget vigtigt. Du kan så på det aftalte tidspunkt fortælle ham, at en del af et forhold er, at man interesserer sig for hinandens interesser. Han må lære at spørge ind til dit og din families liv, og han må lære at sætte sig selv til side ind i mellem.
Du må fortælle ham, hvad du har været glad for de sidste to år, og hvad du sætter pris på ved ham, og så må du sige, hvad du har brug for, hvis I skal blive sammen. Du må fortælle ham, at du er i tvivl, om I passer sammen, når han vælger dig så meget fra. Måske kan I få talt igennem, hvad I kan være fælles om, og hvad I kan gøre hver for sig. Måske er det ok, at I ser forskellige film, men så skal der være noget andet, I kan mødes om. Hvad interesserer I jer begge for? Hvad blev I forelsket i ved hinanden i begyndelsen?
Det kan føre til et brud
Om I passer sammen, kan kun tiden vise. Hvis han er villig til at blive mere nysgerrig på dit og din families liv, kan I forhåbentlig blive sammen, men hvis han kun vælger sig selv, kan det muligvis blive svært at forene jeres behov. Jeg håber, I finder nogle gode ting, der kan danne udgangspunkt for et fælles godt liv sammen.
Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar i vores tema At finde den rigtige. Det er også en mulighed, at du og din kæreste aftaler at læse nogle af artiklerne hver for sig og bruger dem som udgangspunkt for en samtale om, hvad I vil med jeres kæresteforhold.
Kærlig hilsen fra
Lise Berggren Smidt