Mit crush har krammet mig – hvad skal jeg gøre?
Hej
Der er en dreng, som jeg er ret lun på. Vi går på det samme hold, og vi skulle lave noget, hvor vi skulle være to og to. Min lærer satte os to sammen.
Da vi var færdige, sagde han, at jeg var god, og jeg sagde det samme, og så krammede han mig lige pludselig. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 11 år

SVAR:
Hej pige på 11 år
Mange tak for dit brev.
Det lyder til, at du har nogle dejlige følelser i maven. Og vi tror, du vil komme til at opleve den samme følelse mange gange. Vi synes, du skal gøre to ting:
Nyd den gode følelse
For det første skal du bare nyde følelsen. Du skal nyde, at du har en god ven, som du arbejder godt sammen med. Og bliv ved med at være en god ven. Følelser kan komme og gå – det er helt almindeligt. Nyd det bare, når følelsen er der, og glæd dig over en god ven, hvis følelsen forsvinder igen. Hvis den forsvinder, kan du glæde dig til, at den nok skal komme igen en anden gang over for en anden sød dreng.
Gode venner kan også kramme
For det andet: Husk, at mange giver kram, bare fordi de har lyst. Man kan også sagtens sige, at en makker er god, uden at det betyder andet, end at han er en god ven, og at du var god til det, I lavede. Du behøver ikke at tænke på, hvad han mente med det. Nyd bare, at I er gode venner.
Du har masser af tid
Du skriver ikke, hvor længe du har været forelsket i drengen. Vi synes, du skal give det tid til efter sommer. Se, hvad der sker. Du behøver ikke sige noget til ham. Brug tid på at være en god ven med ham og dine andre gode venner.
Du kan læse mere i artiklerne
Slå koldt vand i blodet
Plusser ved at vente med at få en kæreste
Og læs nogle svar til andre i en lignende situation:
13 år og forelsket i en ven. Hvad skal jeg sige til ham?
12 år, er jeg gammel nok til en kæreste?
11 år og måske forelsket?
Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.
Kh Maria og Stefan.