13 år og forelsket i en ven. Hvad skal jeg sige til ham?
Hej AdamogEva
Jeg startede i min klasse for et halvandet år siden, og jeg blev modtaget rigtig godt af pigeflokken, inklusiv en dreng der altid hænger ud med os. Han er bare så god en ven, og vi har mange fælles interesser og svagheder.
Der gik selvfølgelig lang tid, før jeg kendte ham godt nok til at blive forelsket i ham. Han er bare så medmenneskelig, god over for alle, og specielt over for mig. Tror jeg.
Vi tager tit bussen hjem fra skole sammen, vi har tit øjenkontakt i timerne på skolen, han bliver stille, når jeg fortæller noget om en anden dreng, og vi har efterhånden en del undskyldninger for at besøge hinanden. Men jeg har stadig ingen fornemmelse af, om han kan lide mig.
Jeg er meget genert, hvad følelser angår, og jeg vil helst ikke ødelægge vores venskab, da jeg ikke ville kunne undvære ham, så jeg tør ikke at sige det til ham.
Jeg har mange venner i klassen, men det er langtfra dem alle sammen, der er gode venner med ham, så jeg har ikke nogen i klassen, jeg kan sige det til. Specielt er det hårdt, fordi en af mine bedste veninder tit bagtaler ham, og jeg er for genert til at tage ham i forsvar.
Han har ikke noget imod at blive set med mig og planlægger gerne, at vi skal lave noget sammen, når alle kan høre det. Jeg synes til gengæld, at det er forfærdelig flovt, når nogen råber "kærester" efter os. Det er sket, at de har råbt det efter ham med en anden pige.
Jeg har svært ved at beskrive min situation, men jeg håber, at det går.
Mine spørgsmål er så:
Er det forkert at blive forelsket, når man kun har kendt vedkommende i halvandet år?
Og hvad skal jeg sige til ham, når jeg ikke ved, om han kan lide mig, fordi han er fuldstændig ligeglad med, hvad andre tænker om ham; han gør, hvad der passer ham?
Håb om hjælp. S, 13 år

SVAR:
Hej S
Tak for dit spørgsmål. Det er dejligt at læse, at du er kommet godt ind i din “nye” klasse og har gode venner der.
Det er sjældent forkert at blive forelsket
For at starte med et af dine spørgsmål: Er det forkert at blive forelsket i en, du har kendt i halvandet år? Nej! Det mener vi bestemt ikke, det er. Faktisk vil det meget sjældent være forkert at blive forelsket. Der kan være forkerte eller rigtige måder at handle på, når man er forelsket, men selve forelskelsen er ikke forkert. Det er helt normalt at være forelsket, når man er 13 år!
Venner eller kærester
Du er i tvivl, om han gengælder dine følelser, men ud fra din beskrivelse lyder det til, at din ven også er meget glad for dig! Vi kan godt forstå, det kan være svært at få det sagt, og at du er bange for at ødelægge jeres venskab, som betyder meget for dig. Som vi ser det, har du to muligheder. Enten kan I fortsætte med at være venner, som I hele tiden har været, eller også må du fortælle ham, hvad du føler og se, hvad der så sker!
Da I ikke er så gamle, kan det måske være fint bare at fortsætte med at være venner lidt endnu? Et venskab er altid et godt udgangspunkt for et kæresteforhold. Det kan være, at følelserne vokser, eller det kan være, at de forsvinder.
Hvis du har lyst til at læse lidt mere om emnet, vil vi anbefale artiklen Plusser ved at vente med at få en kæreste. Du kan også finde flere artikler og svar til andre under temaet Fra venner til kærester.
Vi håber, at det var svar nok på dine spørgsmål!
Venligst
Else og Simon