Mine bryster føles forskelligt – er det normalt?
Hej, Jeg er en pige på 16, snart 17. Jeg har haft min menstruation siden jeg var 14. Jeg er 178 og vejer ca. 60 kg, men det at være slank ligger også til min familie. Mit problem er, at der er stor forskel på mine bryster. Mit venstre bryst er ca. en str. 70B, mens mit højre ikke engang kan fylde en 70A. Desuden er mit venstre bryst "spændt" og gør ondt, når man trykker på det, hvorimod mit højre bryst er helt blødt, og det gør ikke "ondt", når jeg trykker på det.
Derfor er jeg bekymret for, at der måske er noget galt? Jeg ved godt, at det er almindeligt, at der er forskel på ens brysters størrelse og form, men en hel skåls forskel og forskel på følelse?
Pige, 16½ år

SVAR:
Hej pige
Som du skriver, er det helt normalt, at der er størrelsesforskel på højre og venstre bryst. Det er også normalt, at forskellen kan være så stor, som det du beskriver.
I puberteten er det også almindeligt med den spændthed, som du beskriver. Nogle gange er følelsen kun i det ene bryst.
Det, du oplever, er almindeligt for piger i puberteten, og der er ingen grund til at være bekymret. Ofte kan størrelsesforskellen mellem brysterne blive mindre i løbet af puberteten.
Mvh
Boje