Min kæreste elsker ikke mig, som jeg elsker hende. Hvad skal jeg gøre?
Hej Adam og Eva.
Jeg har det meget svært i mit forhold pt. Min kæreste elsker mig ikke, men jeg elsker hende ret meget. Hun siger, at hun holder rigtig meget af mig og er rigtig glad for mig - men hun mener også, hun ikke kan komme ordentligt ind til sine følelser. Jeg har prøvet at snakke med hende et par gange om, at jeg føler, jeg giver for meget af mig selv og for meget kærlighed til en, der ikke elsker mig.
Hun har elsket sin ekskæreste, ved jeg, og han var et kæmpe svin overfor hende, men jeg er så skide sød og vil gøre nærmest alt for hende. Jeg har foreslået, at vi holder pause eller tager den ned på venneniveau igen, så jeg kan fortrænge mine følelser en smule - da jeg ikke vil elske hende, når ikke hun elsker mig. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg bliver sindssyg af mine tanker.
Jeg har kun været i ét forhold inden hende, og det var et lorteforhold. Men jeg vil altså gerne have, at dette fungerer, uden jeg har så meget hovedpine over det. Hun har været i forhold 4-5 gange, men siger, at hun kun elskede sin seneste eks. Hvad skal jeg gøre?
I, 22 år

SVAR:
Hej I
Tak for din mail, hvor du beskriver din svære situation i forholdet til din kæreste. De tanker og bekymringer, du står med lige nu, kan være svære at få styr på alene – så det er rigtig fint, at du søger hjælp til dette. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål og hjælpe dig videre i dine overvejelser.
Ord på følelser
Du beskriver, at du elsker hende rigtig meget, men hun ikke elsker dig. Hun siger, at hun holder rigtig meget af dig og er rigtig glad for dig. Netop det at sætte ord på sine følelser kan være rigtig svært, fordi vi alle føler og oplever verden forskelligt. Derfor kan vi også beskrive vores følelser på forskellige måder.
I din beskrivelse af din kæreste får jeg indtryk af en pige, som er meget glad for dig. Måske ville det være en ide at se på, hvordan hun er sammen med dig. Virker hun til at nyde at være sammen med dig? Tager hun også initiativ til, at I skal ses og lave noget sammen? Har du oplevelsen af, at hun prioriterer at være sammen med dig? Alt det hun gør, er nemlig også signaler på, hvad hun synes om dig.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Kærlighed i praksis. Den beskriver de forskellige måder, vi viser kærlighed på og kalder det kærlighedssprog. Den fortæller også, hvordan vi kan øve os i at lære vores kærestes kærlighedssprog, så vi kan tage imod kærligheden på den måde, kæresten udtrykker den.
Pause eller venner
Du beskriver også i din mail, at du har forsøgt at tage initiativ til at holde pause eller gå tilbage på venne-niveau for at fortrænge dine følelser. Det er selvfølgelig en mulighed for at få stoppet det, der er svært.
Omvendt vil jeg sige, at du lige nu har en kæreste, du er rigtig glad for, men du er i tvivl om, hvor hun er henne. Hvorfor ikke fastholde din kærlighed til hende og se, hvor det fører hen? Så har du været tro mod dine følelser, været en ærlig kæreste, der har stået op for de følelser, du har og den måde, du ønsker, et forhold skal være.
Ingen sammenligning
Du beskriver også det forhold, din kæreste har været i tidligere, som ikke var godt for hende, men var et forhold til en, hun elskede. Jeg får indtryk af en frustration over, at hun så ikke kan elske dig, når du nu er meget bedre for hende.
Mit bedste råd vil være at lægge den tanke på hylden. Hun har jo netop afsluttet hendes tidligere forhold, fordi de ikke fungerede, og nu har hun valgt dig. Måske ville dine frustrationer blive mindre, hvis du ikke tænker, du skal måle dig med hendes tidligere kærester.
Tal med hinanden
Det er en svær situation, du står i, og følelser gør enormt ondt, når de ikke opleves at blive taget ordentligt imod. Men du er i gang med et vigtigt skridt ved at tage fat om dine udfordringer. Måske det ville være en ide at sætte dig med din kæreste og vise hende denne besvarelse. Så kan I sammen tale om, hvad I ønsker jer af jeres forhold lige nu og måske i fremtiden.
Samtidig er det også vigtigt, at I begge får fortalt, hvad I selv kan være med til lige nu uden at føle jer presset af den anden.
Måske har din kæreste brug for at se mit svar til dig og efterfølgende tid til at udtrykke sine egne tanker om det.
Jeg håber for dig og din kæreste, at I sammen kan få snakket om noget af det her. Det kan være en svær samtale at tage hul på. Det vil måske kræve mod af dig at give den tid til din kæreste, hun har brug for til at nå til det sted, du er med dine følelser.
Håber, du har fået nogle ideer, du kan arbejde videre med – og god arbejdslyst!
De bedste hilsner
Filip Smidt