Masser af tegn på graviditet – er jeg gravid?
Hej.
Jeg har i lang tid været lidt nervøs for at være gravid. Jeg ville i dag være 20+2 dage henne, hvis den skulle være der.
Sagen er den, at jeg tog den første graviditetstest, da jeg ville være 8+4, som viste negativ. Har herefter løbende taget flere graviditetstests og tog den sidste, da jeg ville være 18+4, som også viste negativ. Derudover har jeg fået taget en urintest ved lægen, da jeg ville være 10+3 og fik taget en blodprøve, da jeg ville være 11+6, som viste et hcg på <2.
Jeg har undervejs haft nogle meget mærkelige blødninger, som er faldet på menstruationstidspunktet, men vil ikke sige, det har været en menstruation, da det mere har været rigtig meget udflåd blandet med lidt blod. I denne måned har der ikke været nogen blødning, og jeg er nu på cyklusdag 43. Skal jeg tage en test mere, eller er en graviditet helt udelukket?
Jeg bliver ved med at have symptomer på en graviditet og synes også, jeg kan mærke liv, hvilket skræmmer mig rigtig meget. Som sagt ville jeg i dag være 20+2 – altså halvvejs, hvis der skulle være noget. Jeg kan stadigvæk ligge på maven, trykke mig hårdt på maven og passe mine bukser. Men jeg føler mig ret stor og oppustet. Jeg er i forvejen en stor pige, så jeg tænker også, det ville være svært at se en babybule, hvis der skulle være en.
Jeg er lidt forvirret og håber, I kan hjælpe mig og give mig lidt beroligelse.
Kærlig hilsen en meget, meget nervøs pige på 19 år

SVAR:
Kære nervøse pige
Mange tak for dit spørgsmål.
Jeg kender dig ikke og ved ikke, hvad der ligger til grund for dine tanker om at være gravid. Om du er i et fast forhold, om du har brugt prævention osv., men jeg vil svare dig, så godt jeg kan.
GRAVID
Allerførst vil jeg skrive, at du ikke er 20 uger henne i en graviditet. Med så mange test af både den ene og anden slags, som du har fået taget, er det helt usandsynligt. Helt tidligt i en graviditet kan en graviditetstest ikke altid vise, om man er gravid, da hormon-niveauet, der måles på, endnu ikke er steget tilstrækkeligt, til at testen slår ud på det, men senere hen vil det altid kunne ses på en graviditetstest. Derfor er jeg helt sikker på, at du ikke er gravid i 21. uge.
Du skriver, at du har symptomer på graviditet – er det mon kvalme og brystspænding, eller hvad oplever du? Du skriver, at du oplever at kunne mærke liv, men at du kan ligge på maven, passe dit tøj og trykke dig selv hårdt på maven. 20 uger henne i en graviditet vil livmoderen være så stor, at den vil kunne mærkes omkring din navle, og dit almindelige tøj vil typisk stramme henover maven og skambenet.
I forhold til at mærke liv er mange gravide i starten i tvivl, om de mærker liv eller bare har luft i tarmene, da det kan minde lidt om hinanden, mens barnet endnu er helt lille i maven. Jeg tænker derfor, at det, du mærker, formentlig kommer fra din mavesæk eller dine tarme. Nogle gange er det sådan, at hvis vi frygter noget (fx en sygdom) kan vi blive overbevist om, at vi mærker eller ser noget, der reelt ikke er der, og måske er det det, du oplever i forhold til at mærke liv i maven.
BLØDNINGER
Du skriver, at du har haft blødninger på menstruationstidspunktet, men ikke har oplevet det som en almindelig menstruation. Har du tidligere haft regelmæssige blødninger, og har de været lige kraftige fra gang til gang? Som jeg tidligere skrev, ved jeg ikke rigtig noget om dig: Hvad foregår i dit liv lige nu? Hvordan har du det – glad, trist, godt tilpas? Har du haft en travl periode, været til eksamener eller ude at rejse? Mange ting kan have indflydelse på vores cyklus og på, hvordan menstruationen er. Umiddelbart tænker jeg, at de blødninger du har haft, er din menstruation, og jeg er ikke bekymret for, at der er noget galt.
MULIGHED FOR GRAVIDITET
Du skriver, at der nu har været en måned uden blødning. Måske har du allerede taget endnu en graviditetstest, men ellers tænker jeg, det er relevant at gøre nu, hvor din menstruation er udeblevet, hvis du har haft samleje siden sidste blødning.
Den udeblevne menstruation behøver ikke skyldes en graviditet, da andre faktorer kan have indflydelse på din cyklus, men hvis graviditetstesten er negativ, og din menstruation ikke kommer i løbet af den næste halvanden måned, skal du blive tjekket ved din læge.
Du kan læse mere om rod i menstruationscyklus i vores artikel Menstruationen udebliver – mulige årsager.
KLAR TIL SEX
Jeg vil nu skrive lidt til dig med tanke på, at du ikke ønsker at være gravid som 19-årig, hvilket jeg godt kan forstå. Jeg ved ikke, om du er i et forhold, og hvordan dit sexliv er, men uanset er det jo sådan, at med sex følger muligheden for at blive gravid – at et lille barn vokser i din mave, og du bliver mor. Det er stort og samtidig overvældende. Og måske er det ikke lige det, du drømmer om, at dit liv skal bruges på lige nu? Og hvad med din kæreste, hvis du er i et forhold? Har I snakket om, at I kan blive forældre, når I har sex?
Når vi har sex, er det jo dejligt og rart, men sex gør os også sårbare, da vi giver et andet menneske noget af os selv. Sex kan derfor efterlade sår og ar på sjælen, hvis et forhold går i stykker, og vi står alene tilbage. Derfor vejleder Gud gennem Bibelen os til, at sex hører til i ægteskabet – i et forhold, hvor vi har lovet hinanden at passe på hinanden og blive sammen. På den måde bliver der skabt en tryg ramme om det at have sex og omkring en evt. graviditet.
Jeg vil opfordre dig til at læse mere i artiklerne Sex og følelser og Værd at vente på.
PRÆVENTION
Jeg ved ikke, om du bruger prævention, men hvis du ikke drømmer om en graviditet og ikke bruger prævention, vil jeg opfordre dig til at snakke med din læge om, hvilke muligheder der er for prævention. Prævention er ikke en 100% garanti mod graviditet, og derfor skal du vide, at du alligevel kan blive gravid, selvom du bruger prævention.
Du kan læse meget mere i vores tema om prævention.
Jeg håber, jeg har givet dig nogle svar, du kan bruge. Du er altid velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Kærlige hilsner fra
Anette