Måske gravid – hvad vil min kæreste sige?
Hej
Min menses er nu udeblevet i mere end seks dage, og jeg har haft ubeskyttet sex.
Mit spørgsmål er: Kan det skyldes, at jeg er gravid? Jeg har kvalme om morgenen, er en smule svimmel, har murren i maven og tisser meget.
Jeg har været sammen med min fyr omkring et halvt år og er nervøs for, hvad han vil sige. Han har en datter på 10, og jeg har en søn på fem, som brændende ønsker sig en lillebror/-søster.
Håber du kan give mig svar.
Knus K, 29 år

SVAR:
Kære K
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig, så godt jeg kan.
UDEBLEVEN MENSTRUATION
Du skriver, at din menstruation er udeblevet i mere end seks dage. Jeg kender ikke så meget til dig og ved ikke, om du plejer at have en regelmæssig cyklus?
Når menstruationen udebliver, er første tanke som regel, om man er gravid. Måske har du allerede taget en graviditetstest og hvis ikke, vil jeg opfordre dig til at gøre det. Hvis graviditetstesten ikke er positiv, kan det være relevant at overveje, hvad der fylder i dit liv for tiden. Travlhed, stress, sorg, angst og andre følelser kan have indflydelse på menstruationscyklus. Ligeledes kan ændringer i din vægt, nyt job, længere ferier eller ophold i udlandet også have betydning for de hormoner, der styrer menstruationscyklussen. Og endelig kan der også være fysiske ændringer i eller omkring de kvindelige kønsorganer, der ligger til grund for, at menstruationen udebliver. Hvis du ikke er gravid, vil jeg opfordre dig til at snakke med din læge om det, hvis menstruationen ikke kommer i løbet af den næste halvanden måned.
Du kan læse mere om udebleven menstruation i artiklen Menstruationen udebliver – mulige årsager
SEX OG GRAVIDITET
Du skriver, at du er nervøs for, hvad din kæreste vil sige, hvis du er gravid. Har du og din kæreste talt om, at når I har sex, kan du blive gravid? Og har I et ønske om et barn mere, eller har I ikke snakket om det? Uanset om du er gravid eller ej, er det rigtig vigtigt, at I snakker sammen om, at sex kan føre til graviditet og måske allerede har ført til det. En ting er, at jeres børn ønsker sig en lillebror eller -søster, men hvis I ikke selv har et ønske om flere børn lige nu, er det relevant at snakke sammen om, hvilken prævention I vil bruge. Og samtidig skal I vide, at der stadig er en lille mulighed for at blive gravid, selvom I bruger prævention.
HVIS DU ER GRAVID
Som jeg skrev, er det nærliggende at tænke, at du er gravid, når din menstruation er udeblevet. Er du gravid, vil jeg ønske dig stort tillykke – hvor fantastisk, at et lille barn er blevet skabt og er ved at vokse i din mave! Jeg håber, at din kæreste bliver glad, og at I kan glæde jer til at blive forældre sammen.
Selvom du har været gravid før, kan det være en kæmpe omvæltning både fysisk og psykisk at være gravid igen. Du kan være meget træt, og det kan være svært at have overskud til jeres ældre børn. Snak sammen om det, og giv dig selv lov til en ekstra lur eller spring over de praktiske gøremål en gang imellem for at spare energi. Brug istedet din energi sammen med din kæreste og jeres børn.
Jeg håber, jeg har givet dig svar, du kan bruge. Du er velkommen til at skrive igen. Jeg vil ønske alt det bedste for dig, din kæreste og jeres børn.
Kærlig hilsen
Anette