Mærkelig menstruation – gravid eller en kønssygdom?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg har lige fået min menstruation 11 dage før, jeg skulle have den.

Og jeg er startet på p-piller for et par uger siden. Min menstruation er meget slimet, brunt og sidder i små brune klumper.

Jeg har en kæreste, som jeg har haft sex med. Og vi har aldrig set, at kondomet sprang. Men der var en gang, jeg har misset en af p-pillerne.

Er meget nervøs for at være gravid eller have fået en kønssygdom.

Tak på forhånd.

L, 14 år

SVAR:

Hej L

Variation i menstruation

Det er meget normalt, at tidspunktet kan svinge for, hvornår menstruationen kommer. Især i de første år er det helt normalt, at det ikke er regelmæssigt. Samtidig er det også normalt at “pletbløde” de første måneder efter opstart af p-piller. Dvs. at du bløder indimellem menstruationerne, men at der ikke kommer så meget blod. Menstruationen bliver også påvirket af fx kostændringer og højt fysisk aktivitetsniveau, så der kan være mange årsager til, at menstruationen kommer på et uventet tidspunkt.

Du har ret i, at blødning kan være et symptom på en kønssygdom, men jeg tror ikke, det er sandsynligt ud fra, hvad du beskriver. Hvis du får andre symptomer som svie og kløe, fx når du tisser, skal du henvende dig til din læge, da det kan være blærebetændelse.

Læs mere om menstruation og kønssygdomme i vores artikler Menstruationen udebliver – mulige årsager og Sikker sex og sexsygdomme.

Pas på dig selv

Det bekymrer mig, at du skriver, du har sex med din kæreste. Du er selv 14 år, så hvis din kæreste er over 15 år, er det faktisk strafbart, at I har sex sammen. Det er ikke en lov, der er lavet for at gøre livet surt, men det er for at beskytte dig og dine jævnaldrende. At have sex er meget intimt og privat, og det er derfor vigtigt, at vi beskytter hinanden, så vi ikke overskrider hinandens grænser. Du kan læse mere om seksuel lavalder ved at klikke på linket eller i svaret Hvorfor må man ikke have sex, når man er under 15 år?

Sex og graviditet hænger også sammen – der er ingen præventionsform, som beskytter 100% – hverken p-piller eller kondom – derfor følger der et meget stort ansvar med at have sex. Jeg vil opfordre dig til at snakke med dine forældre eller en anden voksen, som du har tillid til (fx en lærer, en moster, en nabo) om, hvorfor du har sex, og om der er grunde til at vente lidt.

Du kan også sammen med din kæreste læse de her artikler og snakke om dem:
10 gode grunde til at vente med sex
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold

Mvh. Marie