15 og 18 år, er det lovligt at have sex?

Vis spørgsmål

Min kæreste er 18 år. Vi vil gerne have sex med hinanden og det skal lige siges, at jeg er 15 år.

Er det ulovligt ?

C, 15 år

SVAR:

Kære C

Tak for din henvendelse.

Du spørger meget kort, om det er ulovligt at du, som 15-årig har sex med din kæreste på 18 år. Det helt korte svar er: Nej, det er ikke ulovligt. Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, og derfor er det lovligt for jer.

Pas på dig selv

Jeg har dog lyst til at skrive lidt mere til dig. For ganske vist er det ikke ulovligt, men er det nu også det, du vil? Det er ikke nogen hemmelighed, at vores holdning på AdamogEva.dk er, at sex hører til i ægteskabet sammen med den eneste ene, som man har lovet troskab hele livet.

Er han det for dig? Er han den eneste ene? Er han den, som du kunne tænke dig at tilbringe resten af dit liv sammen med?

En anden ting er, om du er klar til det. Der er ingen tvivl om, at seksualitet er en meget stærk lyst, som kan få os til at gøre mange ting. Men sex er så meget mere end bare samlejet og alt det fysiske omkring det. Det kan også betyde noget, at han er 18 og du er 15 og dermed et andet sted i dit liv og din udvikling, end han er.

Sex er det mest intime og tætte to mennesker kan have med hinanden, og bør kun ske i et ligeværdigt forhold, hvor man har stor tillid til hinanden, og hvor der er plads til at være nøgen og sårbar overfor hinanden.

Jeg kunne skrive meget mere til dig om dette, men synes det fint kommer til udtryk i artikler og svar i vores tema Teenager og sex, som jeg vil opfordre dig til at kigge i.

Mulighed for graviditet

Når man har sex med et andet menneske, lægger man en lille smule af sig selv hos det menneske, som man aldrig får igen. Derfor vil jeg opfordre dig til at vente, til du er sikker på, at du har fundet den eneste ene, og I har forpligtet jer overfor hinanden.

Hvis du beslutter dig for, at han skal være den første, som du skal have sex med, skal I også overveje, hvilken type prævention I skal bruge. Dels for at beskytte jer mod kønssygdomme, men også mod graviditet.

Læs mere i vores tema om prævention.

Uanset hvilken type prævention, I vælger at bruge, er der en mulighed for at blive gravid. Det kan ske ved forkert anvendelse af præventionen eller hvis f.eks. et kondom går i stykker. Er du klar til at blive mor som 15-årig? Det må du gøre op med dig selv.

Min opfordring til dig er at vente med sex. Det skal nok komme senere. Men valget er dit.

De bedste hilsner
Steen