Lyst til sex, ved det er for tidligt – hvordan lindre lysten?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva. Jeg er en dreng på 13 år, som har lyst til sex, selvom jeg ved, det er for tidligt. Er der en eller anden måde, man kan lindre lysten efter sex???

Hvis I gør, så svar venligst hurtigst muligt.

P.S Tak for sidste gang.

Anonym, 13 år

SVAR:

Hej

Tak for dit spørgsmål. Og så vil jeg på hjemmesidens vegne sige: Selv tak for sidst! Bliv endelig ved med at stille spørgsmål, når du oplever frustrationer eller du undrer dig over et eller andet, eller hvis du ikke føler, at det svar, du får, hjælper dig.

Jo mere vi ved – jo mere præcist kan vi svare

Generelt er det nemmere at give et præcist svar, jo flere oplysninger vi har at arbejde med. Dit spørgsmål er meget kort, og svaret bliver derfor måske ikke præcis det, du søgte. Du skriver ikke noget om, hvorfor du synes, det er for tidligt. Er det i forhold til lovgivningen, som har en seksuel aldersgrænse på 15 år? Er du kristen, og ønsker at leve efter den bibelske vejledning på området? Eller er det bare en oplevelse af, at sex er kommet til at fylde utrolig meget i din bevidsthed? Som rådgiver, er det en utrolig god information, så vi kan målrette svaret på den bedste måde. Ikke fordi vores mening afhænger af, hvem spørgeren er, men fordi vi kan bruge forskellige ”værktøjskasser” afhængig af, hvad vi kan læse, at spørgeren har brug for.

Lysten til sex er naturlig

Jeg vælger derfor at svare meget generelt. At have lyst til sex er helt naturligt. Men når du spørger efter en måde at lindre sexlysten på, er det måske kommet til at fylde så meget, så det er blevet et problem for dig? Selvom lysten til sex er naturlig og en del af det at være menneske, kan det komme til at fylde så meget, at man ikke kan få det ud af tankerne. Grundlæggende vil jeg sige, at jo mere du ”fodrer” din sexlyst, jo mere vil den fylde for dig.

Du påvirkes af det, du ser

Det er et problem, der findes hos både drenge og piger. Vi drenge er bare sådan indrettet, at vi i højere grad tænder på det, vi ser, end piger gør. Når vi så lever i en kultur, hvor sex er uundgåeligt, kan det komme til at fylde alt for meget i vores tanker, hvis ikke vi gør noget aktivt for at forhindre det. Vi møder det overalt i reklamer, film, musikvideoer, reality programmer og tv-serier. Alt dette bliver vi fyldt med, næsten uden at vi har spurgt efter det. Det kan ikke undgås, at du støder på en stor undertøjsreklame, når du er ude i byen, og at den fanger din opmærksomhed mere end Fagforenings-reklamen ved siden af – men du beslutter selv, om du vil kigge igen.

Vores billede af sex formes

Det er ikke kun et problem, at det er svært at undgå. Men måden det bliver fremstillet på, kan smadre vores billede af hinanden og sex. Som jeg ser det, er det ofte et meget selvcentreret billede af sex, som bliver fremstillet mange steder. Det handler om at få tilfredsstillet sin lyst, så snart den melder sig, og så gælder det om at finde nogen eller noget, der kan bruges til det. Dermed bliver lysten løsrevet fra det intime samvær, som sex er et udtryk for. God sex og kærlighed hører uløseligt sammen. Kærlighed vil altid søge at opfylde den andens behov, og ikke kun sine egne. Hvis ens egne behov er i første række, gør vi hinanden til midler for at opnå et mål, i stedet for at se hinanden som unikke mennesker i os selv.

Reklamer giver os vrangbilleder

Hertil kommer, at reklameindustrien fremstiller et ideal billede af den kvindelige krop, som er helt uopnåelig. Først bliver de 20 smukkeste kvinder i verden udvalgt til at få taget nogle billeder, de bliver gjort i stand i flere timer, og herefter bliver billederne fotoshoppede hele vejen rundt. Det endelige resultat er derfor ikke noget, der findes i den virkelige verden, men kun inde i hovedet på dygtige medie-designere. Når dette bliver idealet for kvindelig skønhed, kan det ikke andet end at skabe dårligt selvværd. Modellen Cindy Crawford har i et interview udtalt: ”Jeg ville ønske, at jeg så ud som Cindy Crawford!” Hun kunne ikke genkende sig selv i rigtig mange af de billeder, hun så af sig selv.

Vi har, som drenge et ansvar! Hvis vi indoptager dette billede, at kvindens værdi afhænger af hendes udseende, vil det komme til at ødelægge den fremtidige kæreste/kones selvbillede endnu mere. Der kunne siges rigtig meget om det her, så dette er kun en lille del af de negative sider ved det sex-fikserede samfund. Nogle gange kan det hjælpe en med at fokusere på andre ting, hvis man er bevidst om, hvad det gør ved en.

Flyt focus

Nysgerrighed og kedsomhed er også to ting, der spiller ind. I stedet for den mere eller mindre passive tilgang som jeg har beskrevet indtil nu, er der også den mere aktive opsøgende adfærd. Ofte kan det være en udfordring selv at opsøge seksuelt materiale, når man mangler noget at give sig til. Dyrk derfor dine interesser, sørg for at lave aftaler med venner, dyrk noget sport, eller hvad du nu interesserer dig for.

Hvis du klikker lidt rundt på siden, vil du se, at du ikke er den eneste, der har stillet det spørgsmål, som du stiller, og måske kan du også have glæde af at læse svarene til dem. Her er nogle eksempler, og du kan selv finde flere:
Har lyst til sex med de fleste piger – har de også?
13 år og lyst til en kæreste og sex - kan I hjælpe mig?

Held og lykke med det hele, og skriv endelig igen, hvis du ønsker et mere specifikt svar.

Mvh Mikkel