Kommer han tilbage til mig efter pausen, eller er det slut?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har en kæreste, og han har lige bedt om pause. Han har været lidt stresset altid faktisk og haft mange ting at skulle forholde sig til. Han bor i egen lejlighed og skal passe sig selv 100%. Han har bedt om pause, fordi han er stresset/er ved at gå ned med en depression, som han har haft før. Så han vil have nogle uger til at få tingene på plads. Men sagen er den, at jeg ikke føler, han elsker mig mere.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Han vil ikke have noget kontakt de næste uger, og det er det værste, jeg nogensinde har oplevet i mit liv. Jeg savner ham, men føler ikke han savner mig. Han er startet på uni og har arbejde ved siden af.

Jeg er virkelig ked af det og kan næsten ikke lade være at kontakte ham. Er bange for, at han kommer frem til, at han ikke vil have en kæreste og ikke har tid!

M, 18 år

SVAR:

Kære M

Tak for din besked. Jeg kan sagtens forstå din sorg over og afmagt i dette skifte i dit forhold.

Han passer på sig selv

Det er rigtig synd for din kæreste, at han er så stresset og måske på randen af en depression igen. Jeg håber, han har en god familie, venner m.m., som vil støtte ham.

Når man har det så svært, som han har det lige nu, tænker jeg det er fornuftigt, at han beder om en pause, for hvis man ikke kan mærke sig selv, kan man heller ikke mærke andre. På sin vis passer han både på sig selv og dig ved at bede om en pause i jeres forhold.

Du kan ikke hjælpe lige nu

Til dig vil jeg sige, at du ikke kan hjælpe ham, hvis han ikke vil hjælpes. Hvis han ikke er klar til et forhold, bør han ikke være i et, og det vil også være for hårdt for dig at være i et sådant forhold. Måske det er det, du allerede nu oplever.

Pas på dig selv

I alt det her er det vigtigt, at du passer på dig selv. Hvis du kender Gud og er vant til at bede til ham, kan du fx passe på dig selv ved at bede for din kæreste og give dine bekymringer og ansvaret til Gud. Jeg vil også foreslå, at du taler med din mor, moster, mormor, en præst eller en anden voksen om din situation, så du ikke står alene med det. Helt bevidst anbefaler jeg dig at tale med en med mere livserfaring end dig selv (og ikke bare dine jævnaldrende venner), så du får et større perspektiv på sagen.

Livet har opture og nedture, og det er hårdt at være i en nedtur, som du oplever nu, men på et tidspunkt vil opturene komme igen.

Måske kan du også få noget ud af at læse svar til andre i en situation, der ligner din:
Gider min kæreste mig ikke længere?
Skal jeg vente på ham?
Kæreste vil have tænkepause – er vores forhold slut?

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

Mvh Lea