Kan man miste lysten til sex efter en provokeret abort?
Hej
Jeg fik for nogle år siden fortaget en abort i sidste øjeblik, da jeg var 12 uger henne, selvom man ikke troede, at jeg var så langt i graviditeten.
Jeg kan mærke, at det stadig påvirker mig psykisk – vil det nogensinde forsvinde? Jeg bliver ked af det og har svært ved at snakke med nogen om det. Mine forældre og min kærestes forældre ved det godt, men der er aldrig nogen, som har spurgt, hvordan jeg har det. For dem virker det, som om det aldrig er sket.
Jeg har problemer med lyst til sex, og det har jeg haft, siden jeg fik aborten. Jeg kæmper, og nogle gange har vi sex, selvom jeg inderst inde ikke har lyst. Men det er jo en vigtig del af et forhold, og vi vil gerne prøve at få et barn, men det er lidt svært, når jeg ikke har lyst til sex.
Jeg har også fået uregelmæssig menstruation, og det varer kun i tre dage.
Er der noget, jeg kan gøre?
Håber du kan give mig lidt svar på mine spørgsmål.
Y, 31 år

SVAR:
Kære Y
Tak for dit frimodige spørgsmål. Jeg vil meget gerne forsøge at svare og håber, du kan bruge det til noget.
Mange har det svært efter en abort
Jeg har arbejdet på en gynækologisk klinik, hvor jeg har oplevet mange kvinder, der har fået en abort. Det er en meget svær beslutning, som ofte skal tages under meget tidspres. Det er derfor også svært at gennemskue, hvilke konsekvenser der måtte følge med. Det er ikke alle, der synes, provokeret abort har en konsekvens, men min erfaring siger mig, at de fleste kvinder oplever smerter, sorg, skyld og skam på et eller andet tidspunkt efterfølgende.
Godt at tale med en udenforstående
Jeg tror, det er meget vigtigt, at du finder en, du kan snakke forløbet igennem med, og som kan hjælpe dig til at tilgive dig selv. Jeg tror godt, du kan få det bedre med det og lære at leve med de valg, du har truffet, men jeg tror også, det kræver nogle gode samtaler. Det er rigtig fint, at din nærmeste familie kender til aborten, men jeg tror, du vil få god hjælp af at snakke med en uden for familien.
Du kan fx henvende dig til den anonyme rådgivning på Abortlinien, tlf: 4839 4848. Der sidder frivillige fagpersoner som rådgivere og samtalepartnere hver aften kl. 19.00-22.30. De har også en anonym brevkasse og artikler på hjemmesiden, der handler om din problemstilling.
Under fanen Ressourcer på AdamogEva.dk er der en række terapeuter og psykologer, som tilbyder samtaler. Måske er der også en i nærheden af, hvor du bor.
Naturligt at miste lyst til sex
Det er meget naturligt, at du har mistet lysten til sex. Det er jo rigtig ærgerligt, da sex er Guds gave til mennesker, hvis det er under de rigtige forhold. Jeg tror, du kan få lysten tilbage. Det er vigtigt er at få gjort op med de valg, du har truffet med aborten og få snakket godt om det.
Dernæst handler det om, at jeres sexliv skal handle om kærlighed og intimitet mellem to mennesker, der har tillid til hinanden. Det kan være, at I en periode skal fokusere mere på det sanselige (sensualiteten) og nærheden, og dermed ikke så meget på det at have sex sammen. Herefter kan der blive banet vej for et sundt sexliv.
Du kan læse mere om det med at træne sensualiteten i svaret Hvordan får jeg sexlysten tilbage?
Læs tanker om god sex i artiklen Vejen til god sex.
Menstruation påvirkes af psyken
I forholdet til din menstruation er det normalt, at den kan være uregelmæssig i perioder. Psyke og hormoner hænger tæt sammen. Det skal du ikke være bekymret over. Hvis I over en længere periode har prøvet at få børn, uden det lykkes, kan I få hjælp. Begynd med at tale med din egen læge om det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar; ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Venlig hilsen
Hannah Rosendal