Hvornår er ægløsning ved uregelmæssig menstruation?
Det er sådan, så jeg ikke rigtigt kan beregne, hvornår jeg har ægløsning. Jeg fik min menstruation 12. maj. Så fik jeg menstruation igen 6. juni og nu her igen 25. juni. Mine menstruationer varer omkring 6-7 dage.
Jeg har taget ægløsningstests her de sidste par dage, men de har været negative. Man siger jo 14 dage før næste mens, at man har ægløsning, så vidt jeg har forstået det. Så det er vel lige efter menstruationen, jeg skal prøve at tage en test igen eller hvordan?
Eller skal jeg måske kontakte min læge og spørge dem til råds omkring det, da det er lidt mere “kompliceret”?
Jeg er ikke overvægtig eller har stress eller noget, så det undrer mig da, at det kommer så ofte.
Mvh L, 23 år

SVAR:
Kære L
Det er et super fint spørgsmål.
Normal menstruationscyklus
Her kommer lidt info om normale menstruationer: En normal cyklus er mellem 25 og 35 dage fra første dags menstruation og til næste første dags menstruation. Den kan vare fra 2 til 7 dage.
Nogle kvinder har menstruation samme dag hver måned. Men de fleste varierer i, hvor ofte og hvor længe de har menstruation. Det er alt sammen helt normalt. Det er rigtigt, at ægløsning ligger omkring 14 dage efter første dags menstruation. Men den kan komme helt fra dag 8 til dag 20.
Jeg er nysgerrig på, om dit spørgsmål til os er, fordi du gerne vil være gravid, eller om du gerne vil undgå det?
Ønske om graviditet
Hvis du gerne vil være gravid, er mit forslag, at du i en periode har samleje med din mand hveranden dag fra dag 7 til dag 21 i din menstruationscyklus. Det er vigtigt, at det er hveranden dag, fordi mandens sæd skal nå at blive produceret og være god sæd. Det er vigtigt ikke at stresse over det og ikke have for meget fokus på det. Hold øje med, hvornår din menstruation kommer og skriv det ned, så du kan holde øje med din cyklus. Nogle bliver hurtigt gravide, mens andre skal bruge op til et år. Hvis det tager mere end et år at blive gravid, er det en god ide at gå til lægen og få hjælp.
Du kan læse mere om at blive gravid i de her artikler:
Sådan bliver du gravid
Når det ikke lykkes at blive gravid
Prævention
Hvis du ikke ønsker at blive gravid, så er sikre perioder udenom ægløsning ikke nogen god ide. Så er det bedre at finde en anden præventionsform. Du kan læse mere om forskellige former for prævention i vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?
Håber, det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
Venlig hilsen
Hannah Rosendal