Nervøs for graviditet og sygdom

Vis spørgsmål

Goddag.

Jeg var til lægen for noget tid siden og fik udleveret nogle p-piller, som jeg selvfølgelig først skulle starte på, når jeg fik menstruation igen på førstedagen. En aften begyndte jeg at bløde lidt og begyndte derfor på pillerne. Resten af ugen blødte jeg brunt. Og det fortsatte i 7 dage, indtil jeg havde samleje med min kæreste.

Vi troede, min brune menstruation var stoppet, men så begyndte det at bløde rødt, men med lidt brunt og kun lidt blod. Jeg er usikker på, om jeg havde menstruation eller meget tyndt brunt udflåd første dag, jeg begyndte på pillerne.

Jeg har været inde og læse omkring livmoderhalskræft og andre sygdomme. Jeg har symptomerne: Væske fra brystvorter, træthed, hovedpine, sår der har svært ved at hele, blå mærker ud af ingenting, synkebesvær og ondt i halsen, forkølelse, trykken i hovedet og ja, så min uforklarlige menstruation ...

Jeg er rigtig nervøs for sygdom/graviditet. Håber du kan hjælpe mig!!

Venlig hilsen en bekymret 17-årig

SVAR:

Kære bekymrede 17-årige

Tak for dine spørgsmål. Det lyder, som om der kører mange ting rundt i hovedet på dig og bekymrer dig, og det kan jeg godt forstå. Jeg håber, svaret her kan hjælpe dig.

P-piller og blødning

Det er helt korrekt, at du skal begynde en pakke p-piller på førstedagen i din menstruation. Hvis dette gøres, vil du være beskyttet mod graviditet fra den dag, du tager pillerne. Det lyder, som om det har været lidt svært for dig at finde ud af, hvilken dag der var den første i din menstruationscyklus. Det kan være svært, hvis ikke din menstruation har været regelmæssig, eller der er kommet lidt pletblødning, som kan tolkes som menstruation. Umiddelbart vil jeg tro, at du har haft menstruation i løbet af de syv dage, du blødte. Den brunlige farve er ganske ufarlig og betyder bare, at blodet har været lidt størknet, inden det kom ud.

At du har blødt lidt efter de syv dage, kan skyldes flere ting. Det kan være lidt rester af blod, som kom ud, efter du og din kæreste havde haft samleje. Det kan også være kontaktblødning, som stammer fra kontakt med livmoderhals eller slimhinde i skeden ved samlejet. Den tredje og måske mest sandsynlige årsag kan være pletblødning i forbindelse med opstart af p-piller, hvilket er meget hyppigt. Hvis ikke pletblødningerne er stoppet efter tre måneder, skal du kontakte din læge. Normalt vil lægen indkalde dig alligevel på det tidspunkt for at høre, om du oplever nogle bivirkninger og for at måle dit blodtryk.

Bekymring for graviditet

I forhold til din bekymring om graviditet vil jeg sige, at der lige nu ikke er grund til bekymring, da du tog dine p-piller helt fra første tegn på blødning. Så længe p-pillen er taget den første dag i din menstruationscyklus, er du beskyttet. Om det har været en pletblødning op til menstruationen eller selve menstruationen er ikke til at vide, men højst sandsynligt er du begyndt med p-piller ved starten af menstruationen. Derfor ville jeg tage det helt roligt, hvis jeg var dig. Hvis du har lyst til at vide lidt mere om p-piller, kan jeg anbefale disse artikler:

Info om p-piller
Rod med p-pillerne

Sex og ansvar

Når jeg læser dit brev, får jeg lyst til at sige lidt om bekymring for graviditet. Jeg kan godt forstå, at du ikke på nuværende tidspunkt har lyst til at være gravid. Men jeg vil understrege, at der ikke findes nogen præventionsform, der er 100% sikker. Det betyder, at hvis du har samleje, så har du altid mulighed for at blive gravid. Derfor er sex ikke bare sjov – det er også et område, hvor vi har ansvar. Vi har ansvar over for os selv og vores krop og følelser, når vi giver os helt hen til et andet menneske. Vi har ansvar over for den, vi deler sex med. Og vi har ansvar over for det barn, som kan blive undfanget ved et samleje.

Når du bekymrer dig i så høj grad om graviditet, synes jeg, du skal overveje, om du skal vente med at have samleje, til du er klar til at tage ansvar for et barn. Sex er fantastisk under de rigtige rammer, men det kan også føre til utrolig meget smerte. Pas derfor rigtig godt på dig selv.

Læs evt. følgende artikler om sexliv:
Værd at vente på
Vejen til god sex

Kan jeg være syg?

Du skriver, at du også er bekymret for, om du har livmoderhalskræft eller andre sygdomme. Det lyder, som om langt de fleste af dine symptomer skyldes en mild forkølelse. Hvis der efter et par uger fortsat er væske fra brystvorterne, og/eller du stadig nemt får mange blå mærker, vil jeg råde dig til at kontakte din læge. Men lige nu tror jeg ikke, dine symptomer tyder på nogen sygdom. Jeg tror derfor bestemt heller ikke, du har livmoderhalskræft. Symptomet på livmoderhalskræft er primært uregelmæssig blødning, og på nuværende tidspunkt skyldes dine uregelmæssigheder højst sandsynligt opstart på p-piller.

Prøv at slappe af

Jeg vil til sidst opfordre dig til at bruge mindre tid på at søge på symptomer på nettet. Det er nemlig sådan, at jo mere opmærksomhed, vi giver symptomer, jo stærkere kan de virke på os. Samtidig er nettet ofte forvirrende, for hovedpine kan skyldes alt fra mental overbelastning til cancer. Derfor vil jeg råde dig til at give din krop noget tid og se, om signalerne bliver ved. Lige nu sker der en del i din krop, fordi du er startet op på et hormonpræparat, så der vil helt naturligt komme signaler om, at der sker ændringer. Men bekymringen kan tage overhånd og komme til at fylde unødigt for meget. Så giv dig selv tid og tal evt. med en, du har tillid til, om dine bekymringer. På den måde bliver bekymringerne ofte mindre.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du ikke synes, jeg har svaret helt på dit spørgsmål, eller hvis der dukker andre ting op.

Kærlig hilsen
Amalie