Hvor længe bløder man efter første gang?

Vis spørgsmål

Når man har mistet sin mødom, hvor længe bløder man så?

Hilsen L, 19 år

SVAR:

Kære L

Tak for dit spørgsmål. Jeg er ikke helt klar over, om du stiller et teoretisk spørgsmål, eller om du selv står i den situation, at du har blødt undervejs og efter dit første samleje. Uanset hvad, håber jeg, at du får svar på dit spørgsmål. Ellers må du jo skrive igen og uddybe nærmere.

Blødning efter første samleje

Nogle kvinder bløder i forbindelse med første samleje, fordi der lige inden for åbningen i skeden sidder en lille krans eller fold af bindevæv – også kaldet jomfruhinde eller kønskrans. Når samlejet finder sted, kan bindevævet sprække, og derved kan der komme smerter og blødning. Kransen varierer i størrelse og fasthed fra kvinde til kvinde – og det vil derfor også være individuelt, om man føler små eller store gener. Nogle mærker stort set ingenting, og nogle får ret ondt.

Ang. blødningsmængde og varighed, så er det også individuelt. Jeg har ikke hørt om voldsom blødning, fordi bindevævet typisk er forholdsvist tyndt, og det heler hurtigt. Det er normalt at opleve ømhed og let blødning nogle dage efter samlejet. Hvis ikke blødningen aftager betragteligt inden for 2-3 dage, er det værd at overveje, om der er ved at gå infektion i såret. Infektion forhindrer såret i at hele. Er det ømt, hævet og lugter? Skyl det ofte med vand og evt. intimsæbe et par gange dagligt og giv det ro (= ingen sex) i nogle dage. Hvis du fortsat er i tvivl om det er ok, så opsøg læge.

Første samleje kan medføre mange overvejelser og tanker

Du spørger til et enkelt aspekt omkring det første samleje, og jeg kan godt forstå, at det kan fylde meget. Jeg kan imidlertid ikke lade være med at tænke på, at der en hel stribe af overvejelser, du sikkert også har gjort dig.

Der er prævention at tænke på – for at undgå uønsket graviditet og kønssygdomme – og så er der alle de følelsesmæssige aspekter ved at give sig hen til et andet menneske på en så intim måde, som det sker, når man har samleje.

Det er ikke unormalt at have blandede følelser bagefter. Måske var det ikke helt, som du havde regnet med? Måske var han ikke helt, som du havde regnet med? Måske var du ikke helt, som du havde regnet med? Smerter og ubehag ved samleje kan for øvrigt i lige så høj grad skyldes, at man spænder og er lidt utryg i situationen.

Godt at kende både kroppens og psykens reaktioner

Hvis dit spørgsmål ikke bare var teoretisk, men fordi du bløder efter samleje, så vil jeg bare tage hatten af, fordi du holder øje med, hvordan din krop reagerer. Det er en rigtig god idé at blive ved med det. Sex kan have alvorlige følgevirkninger for dit helbred.

Samtidig vil jeg opfordre dig til at holde lige så godt øje med, hvordan dit hjerte reagerer. De psykiske skavanker kan være mindst lige så omfangsrige som de fysiske, og de kan være lige så stor en hindring for at få et sexliv, der er opbyggende, sjovt, nydelsesrigt og godt. Et sexliv, der giver dig en nær og dyb relation til et andet menneske. Det tror jeg, er hele idéen med sex.

Hvis du ikke har fået nok af min velmenende moralprædiken, så læs mere i vores tema Den første gang.

Mange hilsner
Amalie