Gør det ondt at have sex?

Vis spørgsmål

Vil det gøre ondt at have sex? Jeg har fået at vide fra nogen, at lige meget hvad vil man føle smerte. Men andre siger måske.

Bløder man nødvendigvis? Kan det være meget smertefuldt eller ubehageligt? Og hvad gør man, hvis man ikke har en privat læge, som man kan kontakte om at få p-piller?

A, 13 år

SVAR:

Kære pige

Tak, fordi du skriver til AdamogEva.dk. Dine spørgsmål er meget relevante, og jeg er sikker på, der er andre piger, som går og tænker på de samme ting.

Hvornår skal man have sex?

Jeg kan se, at du er 13 år, og jeg tænker, det er naturligt, at du nogle gange har det i tankerne, men jeg tænker også, der er lang tid, til du skal have sex. Sex hører til i et forpligtende forhold, hvor man kender hinanden rigtig godt, hvor man ved, at man vil blive sammen, og hvor man har lovet troskab til hinanden. Derfor vælger jeg at skrive “når kvinder har sex” og ikke “når piger har sex”. For det er min klare overbevisning, at du skal være en kvinde, inden du har sex. Alligevel er det relevant, at du spørger til, om sex gør ondt, for det er vigtigt ikke at gå og blive urolig over noget dejligt, som ligger ude i fremtiden og venter på dig.

Gør sex ondt?

Det er svært at give et entydigt svar på, om sex gør ondt. Mange kvinder oplever, at første gang de har samleje, gør det ondt, fordi de er spændt og stramme i skeden, og så kan det gøre ondt, når penis presser sig ind. Men hvis kvinden er blevet ophidset og våd i skeden, mærker hun sikkert ikke smerte ved indtrængen. Derfor er det en god ide, at manden bruger lang tid på at kæle for kvinden på både erogene zoner og klitoris, inden han trænger ind i hende. Det kan gøre hende mere våd og åben.

Første gang en kvinde skal have samleje, kan hun også være nervøs og spændt og derfor komme til at spænde op i sine muskler. Det er vigtigt, at man som kvinde slapper af og giver sig hen, hvis man skal opleve nydelse. Ellers kan det godt forstærke smerten.

Bløder man, når man har samleje første gang?

Hvis man bløder, når man har sex første gang, er det, fordi ens mødom (kaldes også kønskrans) går i stykker, når penis trænger ind i skeden. De fleste kvinder har ikke nogen kønskrans, fordi den er gået i stykker i forbindelse med sport, mens de var børn eller unge. Derfor er det de færreste kvinder, der bløder, når de har samleje første gang.

Du kan læse svar til andre og nogle artikler om emnet i vores tema Den første gang.

Prævention

Hvis man har samleje, før man er klar til at få børn, er det meget vigtigt at beskytte sig. Hvis man har sex med en partner, man ikke kender, eller som har været sammen med flere, er det vigtigt at beskytte sig både mod at få børn og mod kønssygdomme. Derfor er det en god ide at bruge kondom sammen med anden prævention som fx p-piller eller pessar.

Alle har en privat læge, som man kan gå til. Derfor er det godt at komme til lægen og tale om prævention. Hvis du af den ene eller anden grund ikke kan gå til jeres læge, og du vælger at have sex, vil jeg opfordre dig til som minimum at bruge kondom, så du er beskyttet mod både kønssygdomme og graviditet. Men den bedste prævention er at vente med samleje, til du ved, at du lever sammen med ham, du skal dele hele dit liv med, og I er gift.

Du kan læse mere i artiklen Sikker sex og sexsygdomme.

Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål, og du med glæde og forventning kan vente med sex, til du har mødt ham, du skal leve sammen med.

Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt