Hvordan får jeg igen flotte bryster efter anoreksi?
Hej
Jeg er 20 år gammel, og jeg er meget ked af min krop, især mine bryster. De hænger virkelig meget. Nærmest ned til min navle. Jeg bruger str. C i BH.
Jeg har de sidste tre år haft en spiseforstyrrelse (jeg er dog rask nu). Jeg har været voldsomt undervægtig og har derfor ikke haft nogen bryster. Efter at have taget meget på i løbet af et halvt år, hænger mine bryster rigtig meget. Jeg skal snart begynde at træne igen, men formålet er IKKE at tabe mig, da det sidste jeg vil er at få et tilbagefald. Men jeg er bange for, at mine bryster aldrig vil blive som før spiseforstyrrelsen, da jeg intet problem havde med dem på det tidspunkt.
Hvis jeg en dag taber mig, er det så muligt for huden at trække sig tilbage? Det er jo gået meget hurtigt med vægtøgningen. Jeg har også fået strækmærker, men dem er jeg ligeglad med. Jeg er bare bange for, at mine bryster ikke kan blive løftet uden en operation.
V

SVAR:
Hej V
Tillykke med, at du har overvundet din spiseforstyrrelse! Det lyder, som om du har været igennem en hård periode, men er kommet stærk ud på den anden side.
Krop og bryster
Som du nok har erfaret, sidder der meget fedtvæv i kvindelige bryster, og derfor kan brysternes størrelse variere meget afhængig af, hvor meget fedtvæv der ellers er på kroppen. Din krop har gennemgået store forandringer, og hvis du begynder at træne, vil din krop nok forandre sig mere endnu. Når din krop skifter facon, er det naturligt, at den kan føles fremmed i begyndelsen.
Jeg kan ikke vide, hvordan dine bryster vil ende med at blive. Måske de skrumper lidt – måske de forbliver i den nuværende størrelse. Hud kan ofte trække sig en del sammen igen – tænk bare på gravide, som har haft maven meget udspilet. Men det er ikke sikkert, at dine bryster genfinder deres gamle form.
Som lidt bonus-info kan jeg fortælle, at danske kvinder gennemsnitligt bruger c-skål i BH, så på den måde er du helt normal. Vi er ofte blevet forblændet til at tro, at reklamerne og modellernes bryster er den rigtige form og størrelse, men virkeligheden er, at bryster kan have mange former og størrelser og samtidig være helt normale. På den her side kan du se billeder af rigtig mange forskellige og allesammen helt normale bryster.
Her på AdamogEva.dk findes der flere artikler om både krop og sind, fordi skønhed er individuelt og noget, vi kan øve os i at se hos os selv. Du kan fx læse denne artikel om at være smuk: Du er smuk som du er!
Hvis du alligevel er meget ked af dine bryster, når din krop har fundet sin mere endelige facon, kan du måske tage en snak med din læge om, hvad den rigtige løsning er for dig.
Mvh Morten