Kan jeg kontakte min gamle skolekæreste, uden det bliver akavet?
Hej med jer
Jeg står i en lidt speciel situation. Jeg har fornylig tilfældigvis rendt ind i en gammel folkeskoleveninde igennem 10 år. Vi har både været barndomskærester osv. Da jeg så hende igen efter så mange år, blev jeg helt blød i knæene og tænkte tilbage på denne gode tid. Vi skrev kort frem og tilbage om den konkrete ting, der gjorde, at vi mødtes. Og nu er der ellers stille ...
Jeg må bare erkende, at jeg virkelig godt kunne tænke mig at mødes med hende igen, men ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal starte en samtale med hende, uden det bliver akavet. Og om det skal være på Facebook, Snapchat eller SMS kan jeg ikke finde ud af. For frygter virkelig, at hun afviser mig, fordi det er så mange år siden, og hun selvfølgelig er kommet langt videre.
Kan I hjælpe?
Mand, 25 år

SVAR:
Hej mand på 25 år
Tak for din mail, hvor du beskriver din specielle situation i forholdet til din gamle skoleveninde. De tanker, du står med lige nu, kan være svære at få styr på alene – så det er rigtig fint, at du søger hjælp til det. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål og hjælpe dig videre i dine overvejelser.
Sårbarhed og usikkerhed
I en situation som din kan det være svært at vurdere for og imod, hvad du skal gøre. Du beskriver, at du tror, det vil blive akavet, og det vil det nok også starte med. Det er helt normalt; sådan er det for de fl­­este, når vi skal tage et initiativ, hvor vi gør os selv sårbare for at vise, at vi ønsker en andens venskab eller nærhed. Det er et usikkert­­ skridt at tage, fordi der, som du selv nævner, kan komme en afvisning.
Men prøv at forestille dig, at det modsatte sker! Prøv at forestille dig, at hun bliver glad for din henvendelse. Måske er hun ikke samme sted som dig, og måske kan det blive til et venskab, der med tiden kan udvikle sig. Uanset hvad, så finder du kun ud af det ved at prøve :)
Den bedste måde
Du spørger også til, hvordan du bedst kontakter hende – om det skal være sms, Facebook eller andet. Det kommer meget an på, hvad du selv føler dig bedst vant til.
Når du så har beslutte dig for kanalen, som du vil bruge til at skabe kontakt, er det værd at overveje, hvordan du vil begynde. Du kunne skrive noget i retning af: “Hej … efter vores sidste møde, fik jeg lyst til at mødes igen. Har du lyst til at ses til en kop kaffe?” Gør det bare kort, hvor du giver udtryk for hvad det er, du gerne vil lige nu, og så må du se, hvor det bærer hen.
Kast dig ud i det!
Jeg håber for dig, at du tør give det et forsøg, og så er du meget velkommen til at fortælle, hvordan det går. Uanset skal du vide, at det er sejt af dig at turde tage springet ud i det uvisse, som måske kan blive en af dine vigtigste beslutninger i dit liv!
Hvis du vil have flere input, kan du måske bruge nogle artikler og svar til andre i vores tema: Hvordan finder jeg den rigtige?
Håber, du har fået nogle ideer, du kan arbejde videre med – og god arbejdslyst!
De bedste hilsner
Filip Smidt