Kan jeg have fået klamydia ved handjob?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg skriver ind til jer, fordi jeg i slutningen af januar var sammen med en fyr. Vi mødtes inde i byen. Han rørte ved sig selv; jeg gav ham derefter et handjob, og han rørte efterfølgende ved mig dog kun uden på mine bukser. Han fortalte mig, at han havde erfaring, selvom han kun var 17 år, og at han havde været sammen med flere piger.

For nylig snakkede jeg med en dreng, som havde klamydia, og her kom jeg til at tænke tilbage på oplevelsen, og det gik op for mig, at jeg måske også kunne have fået det den aften. Symptomer: Lige efter jeg havde været sammen med ham, tissede jeg en smule blod og har efterfølgende døjet med lidt øjeninfektioner, men ellers ingen symptomer. Man siger dog, at 8 ud af 10 kvinder slet ingen symptomer har.

Jeg bestilte for nylig en test for klamydia hjem for at være på den sikre side. Men da jeg læste brugsanvisningen, var jeg helt sikker på, at jeg ikke skulle tage den test selv! Jeg har overvejet at blive testet hos lægen. Men mine venner og familie siger til mig, at smitterisikoen er så lille i forhold til det, jeg har lavet, at jeg ikke burde være smittet. Synes I, jeg burde blive testet?

Vh. M, 18 år

SVAR:

Kære M

Tak for din besked. Det lyder, som om du har snakket med mange om din bekymring, og jeg kan godt forstå, at du har brug for et endeligt svar på, om du er i risiko for at have fået klamydia.

Det korte svar

Det korte svar på dit spørgsmål er, at du ikke behøver at blive testet for klamydia. Smittevejen for bakterien Chlamydia trachomatis, som giver klamydia, er direkte slimhindekontakt mellem to individer. Det vil sige samleje, oral- eller analsex samt ved en fødsel. Da du ud fra din beskrivelse hverken har haft samleje, oral- eller analsex med den fyr, du mødte i byen, er der ikke risiko for, at du har fået klamydia, også selvom han skulle have haft bakterien.

Du kan evt. læse mere om klamydia i vores leksikon under Klamydia. I vores leksikon kan du også læse om flere andre seksuelt overførte sygdomme.

Dine symptomer med lidt blod i urinen og øjeninfektioner har ikke sammenhæng med din oplevelse i byen. Hvis du oplever blod i urinen igen, synes jeg, du skal gå til lægen og få det tjekket – det kan evt. være en urinvejsinfektion.

Det længere svar

Jeg tænker, at denne oplevelse måske har fået dig til ikke kun at være bekymret for klamydia men også tænke på risici ved sex generelt. Sexsygdomme er en reel risiko ved ubeskyttet sex og skal behandles, så de ikke fører til alvorlige infektioner. Derfor er det vigtigt, at man ligesom du reagerer, når man mistænker, at man er blevet smittet.

Hvis du vil undgå sexsygdomme, er sex med kondom den næstbedste løsning. Det er vigtigt at være opmærksom på, at der stadig er risiko for at få overført en sygdom, hvis kondomet sidder forkert eller springer. Den bedste måde at undgå seksuelt overførte sygdomme, er derfor ved kun at have sex med én person.

Det er dog ikke kun i forhold til sexsygdomme, vi skal passe på vores seksualliv og overveje, hvem vi har sex med. Sex er noget meget intimt og sårbart, og vi giver meget af os selv til et andet menneske gennem sex. Hvordan vi håndterer vores seksuelle liv, kan have store konsekvenser for vores selvbillede, relationer til andre mennesker og vores mentale sundhed. Det kan også resultere i en graviditet og det ansvar, der følger med i den forbindelse.

Derfor vil jeg opfordre dig til at passe på dig selv. Giv dit seksualliv nogle tanker og spørg dig selv: Hvordan vil jeg leve ansvarsfuldt med min seksualitet?

Jeg vil anbefale dig at læse de her artikler om sex og ansvar:
Værd at vente på
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig. Du er altid meget velkommen til at skrive til os igen.

Mvh Amalie