Kan jeg have fået en sjælden kønssygdom?
Hej
Kan udenlandske prostituerede have andre, sjældne eller eksotiske kønssygdomme, end dem man bliver testet for herhjemme? Hvis ja, hvilke, og er der grund til bekymring?
Jeg er blevet testet negativ for klamydia, gonorré, syfilis, hiv, hepatitis b & c, mycoplasma, ureaplasma, trichomoniasis og herpes 1 & 2, og kigget på af to hudlæger, men har stadig kløe foran og bagi.
Tusind tak på forhånd!
Venlig hilsen mand, 18 år

SVAR:
Hej mand på 18 år
Det lyder som en rigtig træls situation med kløe i skridtet og bekymring om kønssygdomme. Det er jo ikke muligt at lave en vurdering af dine gener her via nettet, men jeg vil alligevel forsøge at besvare dit spørgsmål.
Eksotiske kønssygdomme
Der er kønssygdomme, som findes hos langt flere i andre dele af verden end herhjemme. Her i de vestlige lande er det først og fremmest klamydia, herpes og gonorré, som er de mest udbredte sygdomme. I sjældnere tilfælde HIV og syfilis, som til gengæld er mere udbredt i tropiske egne, hvor der også er større risiko for at få andre sygdomme som trichomonas og blød chanker.
Jeg læser dit spørgsmål, som om du er bange for, at dem der har undersøgt dig, har overset nogle sygdomme. Jeg kan jo se, at du allerede er testet for nogle af de mere sjældne kønssygdomme og er blevet kigget på af hudlæger af flere omgange. Derfor tænker jeg, at du kan være tryg i den behandling, du har fået og stole på, at du er blevet undersøgt grundigt i forhold til dine symptomer og smittested.
Fortsat kløe
Det gør selvfølgelig ikke din fortsatte kløe mindre irriterende og frustrerende. Har du mon overvejet, om det kan have helt andre årsager end kønssygdom? Der kan nemlig være mange årsager til kløe forneden – især omkring endetarmen. Det kan være alt fra bakterier og svampe til ormeinfektion eller simpelthen bare irriteret hud.
Måske kan du prøve nogle af følgende ting:
• Sørg for god hygiejne, vask dig ofte forneden med vand eller en meget mild sæbe (fx én gang om dagen)
• Sørg for at vaske under forhuden ved at trække den så langt tilbage som muligt
• Sørg for, at der er rent og tørt forneden – skift underbukser jævnligt
• Lad være at intimbarbere dig i en periode (hvis du gør det)
• Gå evt. på apoteket og spørg til en creme mod kløe i skridtet
• Undgå at kradse, når det kløer – det kan gøre huden endnu mere irriteret
Hvis du fortsat har meget kløe og evt. udvikler små vabler, sår eller andet i området, så vil jeg opfordre dig til at kontakte lægen igen til en ny vurdering.
Brug af prævention
Jeg kender jo ikke din baggrundshistorie, men jeg forstår det sådan, at du har været seksuelt sammen med en udenlandsk prostitueret. Da du er bange for at være blevet smittet med en kønssygdom, går jeg ud fra, at I har haft ubeskyttet sex.
Nu oplever du, hvor meget bekymring og frustration, det kan give at frygte for at være blevet smittet med en kønssygdom. Derfor vil jeg på det kraftigste opfordre dig til at bruge kondom som prævention, når/hvis du er sammen med en udenfor et fast parforhold. Det gælder ikke mindst prostituerede, hvor risikoen for smitte ofte er særlig højt. Nogle af de sexsygdomme man kan smitte/smittes med er ret alvorlige, og derfor er det simpelthen hammer-vigtigt at bruge beskyttelse.
Prostitution
Jeg vil også opfordre dig til at overveje og reflektere lidt over det med at have været sammen med en prostitueret. Er det den måde, du gerne vil have sex? Er det en industri, du har lyst til at støtte?
Prostitution gør i mine øjne sex til en ‘handelsvare’ som man kan købe sig til. Det er meget langt fra tanken om sex som noget intimt, nærværende og kærlighedsopbyggende i et parforhold, som jeg tror, sex er skabt til at være – og hvor vores seksualitet har det bedst. Jeg tror, prostitution kan forvrænge vores billede af sex til at være noget, vi kan kræve af hinanden og har ret til fremfor noget, man giver til hinanden i parforholdet. Derfor vil jeg gerne opfordre dig til at overveje, om det er dét forhold til sex og seksualitet, du har lyst til at dyrke.
Dertil kommer, at prostitution for rigtig mange rundt om i verden er forbundet med ulykkelige livssituationer og misbrug af kvinder og et kvindesyn, hvor kvinden bliver til en ting. Jeg påstår ikke, det er sådan alle steder. Her i Danmark er der generelt bedre forhold og rettigheder for de prostituerede, men det er bestemt ikke en selvfølge. Når man gør brug af prostitution, støtter man derfor en industri med et meget blakket ry, hvor det er svært at være sikker, på at kvinderne bliver behandlet ordentligt og har det arbejde frivilligt. Derfor synes jeg, det er vigtigt at overveje: Vil jeg støtte op om den industri og det kvindesyn?
Spørg endelig igen
Jeg håber, det gav lidt svar på dine spørgsmål og måske lidt ekstra at tænke over ;) Du må endelig skrive igen, hvis du vil have uddybet noget eller har supplerende spørgsmål.
Jeg ønsker dig alt godt og håber, du snart slipper for din kløe og bekymring.
Venlig hilsen
Signe Langdahl Knudsen