Sår ved trussekanten – kan det være en kønssygdom?

Vis spørgsmål

Hej, jeg har for et par dage siden oplevet, at det begyndte at svie en smule i mit underliv lige ved trussekanten. Jeg kiggede og fandt et rundt sår og vidste ikke, hvad det var.

Jeg har en kæreste, som jeg ikke har haft samleje med i et godt stykke tid, så det undrede mig. Hvis det ikke er kønssygdom, hvad kan det så være?

M, 16 år

SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål. Det er svært at svare på et spørgsmål om noget, jeg ikke selv kan se, men jeg skal forsøge.

Årsager til sår ved underlivet

Som du selv skriver, kan nogle kønssygdomme som herpes og syfilis føre til sår i underlivet. Typisk vil de sidde tæt på skedeåbningen eller på kønslæberne. Du beskriver, at såret sidder ved trussekanten et sted. Så formentlig er det noget andet. Men da du er seksuelt aktiv, er kønssygdomme en mulighed.

En anden årsag kan være, at området er varmt og let fugtigt, og når hud gnider mod hud, kan der opstå små sår. Der kan komme svamp eller bakterier i sårene, så det skal du være opmærksom på.

Så er der også den mulighed, at det kan være kontaktallergi. I det tilfælde vil det ofte også klø. Det kan også være sår efter fx barbering eller betændelse i en hårkirtel, der er gået hul på.

Hvis det ikke lige bliver bedre…

... eller hvis du er meget generet af eller bekymret for såret, vil jeg anbefale dig at tage til din egen læge og få ham eller hende til at kigge på det. Så kan du også få hjælp til at vide, om du selv kan gøre noget for at få såret til at forsvinde, eller om du fx skal have en medicinsk behandling.

Jeg håber, såret er fredeligt, og at det forsvinder snart igen.

Du er altid velkommen til at skrive til os en anden gang.

De bedste hilsner
Amalie