Kan jeg gøre noget for at blive forelsket?
Der er en pige på min skole, som er forelsket i mig. Jeg selv føler ikke, at jeg er forelsket i hende, men vil egentlig gerne være sammen med hende. Mit problem er, at jeg ikke vil såre hende og bare fake, men faktisk være rigtig forelsket i hende.
Kan godt være det lyder dumt, men vil gerne have forelskelsen til at opstå. Noget jeg kan gøre?
Dreng, 16 år

SVAR:
Kære 16 årige.
Tak for din henvendelse til hjemmesiden. Fedt, at du tager dig selv alvorligt, og søger hjælp og afklaring på det, du går og tænker på.
Dejligt at skrive til dig, som søger at blive forelsket. De typiske henvendelser går mere den anden vej, så det er den, som er forelsket, der skriver herind om, hvad de skal gøre. Men fedt at du også spørger om det, når det går den her vej.
Nu skriver du ikke, om pigen direkte har sagt, at hun er forelsket i dig, eller det er noget, du fornemmer eller en anden har sagt til dig. Men i mit svar går jeg ud fra, at du med sikkerhed ved, at hun virkelig er forelsket i dig.
Forelskelse
Dit spørgsmål er ret klart: Kan jeg gøre noget for at blive forelsket?
Forelskelse er en følelse, og ligesom andre følelser som vrede, glæde osv., er det ikke noget, der kan tvinges frem. Du kan ikke sige til dig selv: ”Nu vil jeg være vred” – det giver ingen mening og er ikke muligt. På samme måde med forelskelse – det kan ikke tvinges frem.
Men noget kan du alligevel gøre for at give forelskelsen de bedste muligheder for at opstå.
Du kan vælge at bruge mere tid sammen med pigen, som er forelsket i dig, så jeres venskab uddybes og I lærer hinanden bedre at kende.
Når du gør det, er der en chance for, at dine følelser går mere og mere i retning af en forelskelse, men det er ingen garanti.
Vær ærlig
Det er super godt, at du har taget stilling til, at du ikke vil foregive noget over for pigen. Du vil ikke fake en forelskelse, som ikke er der – det synes jeg er rigtig flot tænkt af dig.
Det er nemlig vigtigt at være ærlig, både overfor pigen og over for dig selv.
Vælger du at bruge mere tid sammen med hende, for at se hvad det kan udvikle sig til, så vær ærlig omkring det, og fortæl, at det er det, du er i gang med. Så ved hun, hvad der sker.
Håber dette svarer på dit spørgsmål. Ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen, hvis der er flere nuancer, du skal have afdækket.
Alt det bedste til dig, kærlig hilsen Steen.