Kan jeg få flyttet ham fra vennestadiet til at blive kærester igen?

Vis spørgsmål

Hej brevkasse

Jeg skriver herind i dag, fordi jeg simpelthen føler mig magtesløs og har tabt noget i livet, jeg holder så meget af! Jeg er 18 år gammel, og jeg har været næsten kærester med en fyr i omkring et halvt år. Jeg var meget forvirret omkring mine følelser i starten og var lidt varm/kold i forhold, til at han altid var der for mig. Jeg havde lidt problemer psykisk, og han har altid været der for mig.

I dag ved jeg 100%, hvad jeg vil på trods af alle vores diskussioner og alt, vi har gået igennem. Han insisterer på at være rigtig gode “venner”, men jeg forstår det bare ikke, når han også skriver, at han stadig savner mig og har følelser for mig, men han vil gerne gå ture. Han siger dog, at han ikke er klar til et forhold.

Hvordan vinder jeg ham tilbage igen? Jeg har virkelig brug for den hjælp, jeg kan få, for det gør så ondt på mig at have afstand til ham.

N, 18 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære N

Det er ikke rart at føle sig magtesløs og ikke vide, hvordan du kan vinde ham tilbage. Lige nu siger han, at han ikke er klar til et forhold, og jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at det nogensinde vil lykkes for dig at få ham tilbage.

Misforståelser og tillid

Jeg forstår, der har været nogle misforståelser mellem jer, og at disse fortsat fører til diskussioner mellem jer. Det kan være svært at komme til at stole på et menneske igen og vise tillid, når man er blevet såret – hvad enten det er på falsk grundlag eller sandt. Det lyder til, at det er følelsesmæssigt sandt for den, det gik ud over.

Varme følelser for et andet menneske er dejlige at mærke, og savnet kan være stort. Men hjernen må også slås til, og med viljen til at forstå og ønsket om at komme den anden i møde kan forholdet igen fornyes og danne ramme om fællesskab og venskab. Det handler mere om at forstå den anden, end selv at blive forstået.

Der skal to til

Det er fint nok, du selv er blevet afklaret og ved, hvad du gerne vil, men der skal to til et forhold. Når din ven insisterer på at “være rigtig gode venner”, og gerne vil gå ture med dig, så må du tage ham for det, han siger og gøre det sammen med ham, som I kan på nuværende tidspunkt.

Jeg vil anbefale, at I hver for sig laver en ønskeliste over, hvad I gerne vil opleve sammen med den anden og derefter taler sammen om det. Måske er fælles gåture det eneste mulige lige nu.

Kun forståelse, tålmodighed, tid og villighed til at udholde smerte kan læge det ødelagte og give en ny begyndelse.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler Den eneste ene og Konflikter i parforholdet.

Jeg ønsker dig/jer alt godt med kærligheden og med det gode liv.

De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen