15-årig: Jeg har været utro – hvordan skabe tillid igen?

Vis spørgsmål

Hej.

Min kæreste og jeg har været sammen i 5 måneder, han er min første kæreste, og han betyder alt for mig. Vi har/havde det så godt før i tiden. Men jeg begyndte at snakke med en dreng på skolen, som jeg hurtigt begyndte at bruge al min tid på. Jeg har kysset ham nogle gange.

Jeg fortalte det til min kæreste, hvor han så blev sur, hvilket jeg godt forstår. Han gav mig dog en chance, og jeg har så bevist, at det kun er ham, jeg vil. Men jeg har efterfølgende løjet over for ham om, hvor mange gange mig og drengen kyssede, da jeg var bange for, han blev sur. Jeg fortalte sandheden, og han har nu droppet mig. Jeg har været helt ærlig efterfølgende om mig og drengen, men han siger, han skal tænke over det, fordi der jo ikke er mere tillid i vores forhold.

Vi har haft sex og pillet ved hinanden, hvilket byggede vores tillid meget op, efter jeg havde fortalt ham det med mig og drengen. Men efter jeg havde løjet, og han fandt ud af det, er det helt fucked.

PS. Vi elsker stadig hinanden meget højt, og ingen af os kan give rigtigt slip, så når vi får muligheden hjemme hos en af os, og vi er alene, har vi sex.

Jeg vil gerne have ham tilbage, få bygget vores tillid op og bevise, jeg kan være en bedre kæreste, men hvordan bygger jeg tilliden op og får ham tilbage. Jeg håber virkelig, I kan hjælpe

Hilsen den fortabte pige

SVAR:

Kære fortabte pige

Tak for dit spørgsmål. Jeg forstår på det, at du er i en rigtig svær situation lige nu og både er ked af det og frustreret. Det tænker jeg også, du har god grund til at være. Du føler, du har været helt ærlig overfor din ekskæreste, om hvad du har lavet med den anden dreng; din ekskæreste føler sig svigtet og tilliden mellem jer er brudt. Når I er alene sammen, har I fortsat sex, men tilliden bygges ikke op alligevel.

Brudt tillid

Jeg kan sagtens forstå, du synes, det hele er svært. Når man har sex med hinanden, åbner man op for så dybe og naturlige drifter og følelser i sig selv, at det kan være svært at kontrollere. Selvom du fortsat har sex med din ekskæreste, så er det kun et overfladisk plaster på hans sårede følelser, for du har faktisk brudt den tillid, der skal være imellem to, som har sex med hinanden og er kærester.

Når man er 15 år gammel, ved man jo ikke 100% hvem man skal være kæreste med, men hvis du vælger en person og alligevel bliver tiltrukket af en anden dreng, er det rigtig vigtigt ikke at handle på de følelser, før du har afsluttet det forhold du er i. Eller måske helt undgå den person, du føler dig tiltrukket af, for at passe på dit kæresteforhold. Det er ikke unormalt at føle en tiltrækning til en anden person, selvom man har en kæreste. Men det er vigtigt at tage nogle bevidste valg om, hvem man vil være sammen med. Det andet bliver simpelthen for stort et følelsesmæssigt rod – det har du jo selv oplevet.

Opbyg tillid på andre måder end med sex

Det kan være rigtig svært at skelne mellem, hvad der er kærlighed, forelskelse og seksuel tiltrækning. Derfor vil mit råd til dig være, hvis du virkelig stadig elsker din ekskæreste, at I ikke har sex, når I er sammen. I stedet skal I prøve at bygge tilliden imellem jer op på andre måder ved at tale sammen og lave ting sammen også i fællesskab med andre. Når I er alene sammen, er det svært ikke at have sex, fordi tiltrækningen til hinanden stadig er der. Men den tiltrækning skygger for de dybere følelser af svigt, og så kan det være svært at mærke, om kærligheden og tilliden stadig er der et sted. I kan komme til at “bruge hinanden” til sex, men det rigtige kærlighedsforhold er blevet ødelagt og skal bygges helt op fra bunden igen.

Det tager tid at bygge tillid op

Hvis din ekskæreste virkelig stadig vil dig, så har han brug for at mærke på alle mulige andre måder end det seksuelle, at han kan stole på dig. Det kan tage lang tid at bygge sådan en tillid op igen, og det er meget nemt bare at “lade som om” ved fortsat at have sex. Men det dækker bare over de virkelige følelser af svigt. Der er så meget, I skal have talt om for at bygge tillid op, og det tager den tid det tager.

Mange fordele ved at vente med sex

Alt det kan være svært at forholde sig til som 15-årig. Man er i en så stor forandringsproces både følelsesmæssigt og mentalt, at disse følelser kan være svære at skelne imellem. Derfor er det også vigtigt, tror jeg, at vente med at have sex, indtil man er så sikker, som man nu kan blive på, at ens kæreste virkelig er den rette at dele den del af sig selv med. Det er det fineste og dybeste, man kan give til et andet menneske, men også det mest sårbare. Derfor skal man passe godt på både sig selv og den anden.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til at komme videre.

Måske kan du også få hjælp ved at læse disse artikler:
Min kæreste er utro
Sådan får I et bedre kæresteforhold

De bedste hilsner
Bente Mathiesen